Groot personeelstekort in callcenters
woensdag 13 november 2019
De arbeidsmarkt voor medewerkers in klantencontactcentra is in Zuid-Limburg “zeer krap” geworden, constateert uitkeringsinstantie UWV.
De landelijke vraag naar medewerkers in de contactcentra neemt enorm toe: in het eerste kwartaal telde UWV in Nederland achtduizend vacatures voor klantcontact, tweeduizend meer dan in dezelfde periode een jaar eerder.
In Limburg staan er momenteel zeshonderd vacatures open voor medewerkers in klantenservice- en callcenters. Dit betekent dat er tegenover iedere direct bemiddelbare werkzoekende vijf vacatures staan.
Onterecht
Gerald Ahn, arbeidsmarktdeskundige van UWV, ziet het negatieve imago van het beroep als een van de oorzaken van de krapte. Dat beeld is volgens hem onterecht. “Het dateert nog van twintig jaar geleden toen je op etenstijd thuis werd gebeld voor een abonnement op bijvoorbeeld De Limburger. Die tijd is voorbij. Klanten bellen nu zelf om advies te vragen, waardoor het werk een stuk interessanter is geworden.”
Benieuwd naar onze vacatures bij callcenters? Klik hier.