Waarom ruzies goed zijn voor een bedrijf
dinsdag 26 november 2019
We maken het allemaal wel eens mee: een ruzie op de werkvloer. Vervelend voor het personeel, maar goed voor het bedrijf — tenzij de boel uit de hand loopt.
Onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek toont dat één op de vijf medewerkers weleens bij een arbeidsconflict betrokken is geweest. Volgens een enquête van Nationale Nederlanden overkomt dit mannen veel vaker dan vrouwen: 35 procent tegenover 19 procent.
Innovatie
Een conflict blijkt echter goed voor innovatie binnen een bedrijf, concludeert de Universiteit Twente. Proactieve mensen die zich vaker uitspreken en zodoende in een conflict belanden, zijn namelijk ondernemender én innovatiever. Monique van de Griendt, eigenaar van managementadviesbureau Dialogue B.V., herkent dit beeld. “Een conflict is het logische gevolg van mensen die zich uitspreken in plaats van dingen opkroppen.”
Van de Griendt benadrukt dat het wel belangrijk is om te weten hoe je met een conflict omgaat voordat de situatie uit de hand loopt. “Ik zag tijdens mijn tijd als advocate veel conflicten die tot in de rechtbank werden uitgevochten, die mijn inziens veel eerder opgelost hadden kunnen worden.”
Ingrijpen
Hoe los je zo’n escalerend conflict op? Eva Schutte van mediationkantoor ReulingSchutte ziet een belangrijke rol weggelegd voor de manager. “Die moet direct ingrijpen op het moment dat hij of zij ziet dat er iets niet in de haak is. Niet denken dat het zichzelf wel oplost, want als een probleem gaat sudderen, drijf je het hele team uit elkaar.”