Het ideale kerstpakket volgens werknemers
donderdag 12 december 2019
Kerstpakketten worden steeds groter, luxueuzer en duurzamer. Steeds vaker kiezen werkgevers voor dure flessen wijn of de allernieuwste gadgets. Maar zitten de werknemers daar wel op te wachten?
Werkgevers investeren dit jaar volop in kerstpakketten. De arbeidsmarkt is krap, dus is het voor werkgevers extra belangrijk om hun personeel zo tevreden mogelijk te houden. Vooral in het mkb wordt er steeds vaker zo’n 45,- euro aan een pakket besteed — veel vaker dan vier jaar geleden.
Dat gaat ten koste van de simpele vouchers, merkt Julie Oierrié van kerstpakketten.nl. “De werknemer is toch niet zo blij met een bon. Die wil verwend worden voordat Kerst begint. Bij zo’n voucher heeft-ie toch het idee dat de baas zich er met een jantje-van-leiden vanaf maakt.”
Kwaliteit
Wat wil de werknemer dan wel? Volgens Oierrié staat het pakket van 50,- euro met daarin allemaal A-merken met stipt op één. “Coca-Cola, Lay’s chips: allemaal herkenbare merken die je niet altijd voor jezelf koopt. Het was het bestverkochte pakket van 2018 en ook dit jaar doet-ie het ongelofelijk goed.”
De werknemer zit dus niet te wachten op een gadget of een uitje met het team. De voorkeur blijft uitgaan naar een traditioneel pakket met goede, kwalitatieve producten.
Hype
Het minst populair blijkt met afstand het duurzame pakket. “Duurzaam is hip en happening, maar als puntje bij paaltje komt kiezen werkgevers toch een massapakket of barbecuepakket. We hadden er echt op ingezet, maar blijkbaar hoeft het van de bedrijven niet.”