Zo vermijd je als werkforens de drukte op het spoor
donderdag 5 december 2019
Met de trein naar het werk is lang niet altijd een pretje — zeker niet in de spits. Hoe voorkom je dat je als een sardientje in een overvolle coupé belandt?
Het is druk op het spoor, en het wordt alleen maar drukker. Het aantal reizigerskilometers met de trein is in de eerste helft van dit jaar met 4,6 procent gestegen. De NS vreest dat er op termijn onvoldoende ruimte op het spoor beschikbaar is om de groei te kunnen opvangen.
Met name tijdens de zogeheten hyperspits (tussen half acht en half negen in de ochtend) is het vechten om een zitplaats — tot grote onvrede van de vaak toch al vaak vertraagde reizigers. “Zolang reizigers een zitplaats hebben, is de tevredenheidsscore hoog”, vertelt NS-woordvoerder Erik Kroese aan Nu.nl. “Dan vinden ze het niet erg dat ze even moeten wachten. Zitten ze niet, dan daalt de tevredenheidsscore gelijk.”
Onderzoek
Hoe voorkom je dat je als een sardientje in een overvolle coupé belandt? Freek Bos, directeur van reizigersorganisatie Rover, ziet maar één echte oplossing: proberen de hyperspits te vermijden. “We zijn kuddedieren en willen allemaal op een kluitje op hetzelfde moment in de trein zitten. Een uurtje later vertrekken scheelt enorm. Daar ligt een rol voor werkgevers.”
Dat op een later tijdstip de trein nemen een verschil maakt, blijkt uit onderzoek van de Universiteit Nijmegen. Het verschuiven van een het eerste college-uur met vijftien minuten leidde tot een afname van de drukte in de spitstrein met liefst twintig procent. Ook de bussen waren op dat moment minder vol.
App
Kroese tipt reizigers die toch in de spits de trein nemen om de NS-app in de gaten te houden. “Kijk op je app hoeveel rijtuigen de trein heeft die eraan komt. Als een trein twaalf rijtuigen heeft, ga dan bij bord 12 staan. Daar is het het rustigst.”