Bedrijven worstelen met feedback
vrijdag 26 juli 2019
Het is een droom van iedere organisatie: medewerkers die elkaar aanspreken op gedrag en resultaat. Althans, zolang het commentaar positief is. Negatieve feedback wordt namelijk compleet genegeerd.
Bedrijven gaan om verschillende redenen met feedback aan de slag, blijkt uit onderzoek naar feedback(cultuur) van GITP en PiCompany, uitgevoerd in samenwerking met Motivaction. Zo’n veertig procent van de ondervraagde HR-professionals zet een online feedbacktool in voor het geven en ontvangen van feedback. Nog eens 27 procent van hen zou dit graag willen doen.
Twee derde van de ondervraagden gebruikt feedback om de betrokkenheid van medewerkers te vergroten. Zo’n 75 procent van de respondenten wil via feedback een positieve gedragsverandering stimuleren, terwijl 69 procent hoopt op inzicht in de potentie en ontwikkelbehoefte van collega’s.
Worsteling en angst
Nederlandse HR-professionals worstelen echter met feedback zodra die negatief is. Medewerkers ontvangen namelijk graag positieve feedback via de online feedbacktool, maar negeren massaal negatief commentaar.
De helft van de organisaties die niks met feedbacktools doet, geeft aan dit niet te doen vanwege angst: medewerkers zijn volgens hen bang dat de tool een instrument is om hen nauwlettend in de gaten te houden.