Transport: meer werk, maar ook meer risico’s
dinsdag 13 augustus 2019
Het tekort aan arbeidskrachten in de transportsector neemt de laatste tijd af. In principe goed nieuws, maar het brengt volgens ABN Amro ook grote risico’s met zich mee.
De afnemende groei van de wereldeconomie, de brexit en de escalerende handelsoorlog tussen de VS en China: alle drie hebben een negatieve invloed op de transportsector. ABN Amro verwacht bovendien dat de particuliere consumptie door een lager consumentenvertrouwen minder hard zal stijgen — een volgende klap die de sector te verwerken kan krijgen.
Trage groei
In november 2018 waren er 391.000 banen in de transportsector. Afgelopen maart waren dat er 392.000. Een toename, maar de traagste groei sinds de zomer van 2017.
ABN Amro ziet langzamerhand minder banen ontstaan. Zo’n 35 procent van transportondernemers gaf eind vorig jaar aan een tekort aan arbeidskrachten te hebben. In mei was dit nog maar 29 procent. Dit wijst volgens de bank op een afnemende vraag.
Omslagpunt
"Het aantal banen is sinds november bijna niet meer gegroeid," stelt sectoreconoom Albert-Jan Swart tegen RTL Nieuws. "Als na komend kwartaal blijkt dat de groei helemaal weg is of het aantal banen zelfs is afgenomen, zou dat een signaal zijn dat er een omslagpunt is bereikt."
Zover is het nog niet. Vooralsnog gaat ABN Amro uit van een afvlakkende groei. Een escalerende handelsoorlog tussen de VS en China kan echter roet in het eten gooien: het zou volgens Swart 'een sneeuwbaleffect met een hoop negatieve gevolgen' teweegbrengen.
Zoek jij werk in de transportsector? Bekijk hier de nieuwste vacatures.