Volop irritaties door geluidsoverlast op werk
maandag 12 augustus 2019
Geluidsoverlast op de werkvloer leidt tot veel ergernis, concentratieproblemen en stress. Dat blijkt uit onderzoek naar de impact van geluid en akoestiek in het bedrijfsleven.
Ruim de helft van de ondervraagden (55 procent) noemt zijn of haar werkomgeving te rumoerig. Zo'n tachtig procent vindt het lastig om zich bij geluidsoverlast te concentreren. Bij een op de drie gaat het zelfs ten koste van de productiviteit.
Irritaties
Geluidoverlast komt in verschillende gedaantes voor. Ondervraagden noemen gesprekken tussen werknemers (71 procent), telefoongesprekken (67 procent), het gerinkel van telefoons (62 procent) en het geluid van rondlopende mensen (54 procent) als grootste irritaties. Ruimte om aan het rumoer te ontsnappen is er nauwelijks: minder dan een derde van de werknemers die in een open ruimte werken, heeft toegang tot een aparte kamer om te bellen of praten.
Koptelefoon
Van de ondervraagde managers ontvangt bijna de helft klachten over geluidsoverlast. Niet iedere werkgever gaat met die feedback aan de slag: 44 procent van de werknemers vindt dat zijn of haar leidinggevende niets tegen de overlast doet. Werknemers nemen daarom zelf maatregelen: ze kopen een koptelefoon of blijven thuis werken.
Geluidsoverlast speelt ook een grote rol bij het kiezen van een baan, zegt de helft van de respondenten. Zo’n vijf procent ziet de overlast zelfs als een reden om ontslag te nemen.