Luxe bedrijfsuitjes: effectief of niet?
dinsdag 10 september 2019
Een spannende wintersportvakantie, avontuurlijke citytrip of een zonnige bestemming aan het strand. Bedrijven proberen steeds meer met luxueuze uitjes personeel te lokken én te behouden. Lukt dat? Of werkt het juist averechts?
De concurrentie om personeel is moordend. Bedrijven moeten steeds meer hun best doen om de aandacht van de werkzoekende te trekken én het huidige personeel binnenboord te houden. Dat proberen ze onder andere via luxueuze bedrijfsuitjes. Deze worden dan ook steeds aantrekkelijker, extravaganter en duren steeds langer, merkt Paul de Ridder van Bedrijfsuitje.nl. "Met alleen een barbecue kom je niet meer weg. Tegenwoordig zit er vaak ook een overnachting bij."
Uitblinken
De toegevoegde waarde van bedrijfsuitjes is dat ze het teamgevoel en de waardering voor elkaar kunnen versterken. Dat zegt Lisette van den Berg van Wegmetdebaas.nl, een website van personeelsuitstapjes, tegenover Nu.nl. "Sommige mensen zijn op het werk heel nors, maar juist heel vrolijk in andere situaties. Of een ondergewaardeerde collega die normaliter in het magazijn staat, blijkt ineens enorm uit te blinken bij het puzzelen in een escaperoom."
Bonus
Uitjes worden door bedrijven ook steeds meer ingezet als bonus. Denk aan een avontuurlijke wintersportvakantie in de Alpen of een luxe stedentrip naar Barcelona. "Vroeger kreeg je zoiets als een bon voor de zonnebank," vertelt Van den Berg. "Tegenwoordig zien we veel reizen als een beloning voor iets dat het team behaald heeft."
Ondankbaar
Luxe uitjes vragen ook om inspanningen van de werknemer. Zit hij of zij daar wel op te wachten? "Bij medewerkers die meer behoefte hebben aan vrije tijd kan het gaan knellen," zegt organisatiepsycholoog Tosca Gort. "Mensen zijn extreem sociale dieren die bij een groep willen horen. Het kan jezelf en anderen veel spanning geven als je zegt dat je niet meegaat. Het kan op de baas ondankbaar overkomen, want 'alles is zo goed geregeld'."
Kwetsbaar
Gort adviseert werknemers te onthouden dat hij of zij in werkverband een werknemer of collega is. "Benader een werkuitje niet als een privépersoon. Tijdens een borrel met vrienden stel je je veel kwetsbaarder op. Doe je dat ook met je collega’s, dan kunnen er onprettige situaties op de werkvloer ontstaan."