Minder salaris voor een beter milieu
maandag 16 september 2019
Klimaatverandering is een hot topic. Ook in het bedrijfsleven. Onderzoek toont zelfs dat milieubewuste werkgevers die worstelen met het aantrekken van personeel véél meer van hun duurzame status kunnen profiteren.
Jongeren zijn zich steeds meer bewust van het milieu en veranderingen in het klimaat. Zij vinden het dan ook belangrijk dat hun toekomstige werkgever actief nadenkt op het gebied van duurzaamheid, blijkt uit onderzoek van loopbaanoriëntatiebedrijf Qompas. Jongeren zijn zelfs bereid hiervoor gemiddeld vijf procent van hun brutosalaris af te staan, mits dat door het bedrijf wordt gebruikt om bijvoorbeeld zonnepanelen te installeren.
"Het is nu vooral voor studenten moeilijk in te schatten welk bedrag vijf procent vertegenwoordigt omdat ze vaak geen idee hebben we ze gaan verdienen," zegt onderzoeker Mirjam Bahlmann. "Maar in de kern zijn ze bereid iets in te leveren als dat de duurzaamheid ten goede komt."
Vegetarische lunch
Meerdere duurzame maatregelen vallen in de smaak. Bijna vier op de vijf ondervraagden geeft bijvoorbeeld aan een vegetarische lunch prima te vinden. Daarnaast zijn bijna alle jongeren bereid met het openbaar vervoer te reizen als de treinkaartjes door de werkgever worden vergoed.
Bahlmann adviseert duurzame bedrijven hun imago uit te venten. "Er is een enorme krapte op de arbeidsmarkt. Jongeren van nu kijken niet alleen naar salaris en secundaire arbeidsvoorwaarden. Duurzaamheid kan namelijk ook een argument zijn om voor een werkgever te kiezen."
Profileren
Johan Westerink, arbeidsmarktexpert van Limburgvac, is het volledig met Bahlmann eens. "Milieubewustzijn en duurzaamheid zullen voor werkgevers steeds belangrijker worden om zich te profileren in een sterk veranderende markt. De meeste werkgevers kiezen vooralsnog puur om financiële redenen voor duurzaamheid. Heel weinig hebben dit als structureel beleid."