Net gestart, maar direct ontevreden
dinsdag 10 september 2019
Een kwart van de medewerkers dat net is gestart bij een organisatie uit zich direct negatief over zijn of haar nieuwe werkgever. Dat blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau Integron.
De employee journey, dat in drie fases (onboarding, development en offboarding) het traject van een werknemer vertelt, is binnen in het HR-landschap een hot item. Het geeft organisaties inzicht in hoe zij de beste medewerker kan vinden én binden.
Integron deed onder 4400 medewerkers onderzoek naar het eerste stadium van dat traject , de zogeheten onboarding-fase. Hieruit blijkt dat nog geen derde van de net gestarte medewerkers zichzelf als een promotor van de nieuwe werkomgeving ziet. Een kwart van de ondervraagden is zelfs negatief over zijn of haar nieuwe werkgever.
Kennis
Werkgevers worstelen ook in de development fase met hun personeel. Maar liefst 63 procent van de medewerkers geeft namelijk aan over onvoldoende kennis en vaardigheden te beschikken om zijn of haar huidig werk te kunnen verrichten. Dit sluit volgens Integron aan bij de belangrijkste reden van vertrek van deze werknemers zoals deze in de offboarding fase worden aangegeven: de inhoud van het werk, gevolgd door de sfeer bij de organisatie en baanzekerheid.
Rapport
Om werkgevers meer inzicht te geven in de belangrijkste momenten en ervaringen van haar medewerkers lanceert Integron het zogeheten Employee Journey Experience Rapport. "Organisaties missen handvaten om aan de slag te gaan," licht Managing Director Arjen Maliepaard toe. "Ze weten niet wat goed of niet goed is. Met dit rapport bieden we een houvast aan HR Nederland."