Onderzoek: sollicitanten missen persoonlijke terugkoppeling
vrijdag 13 september 2019
Gesolliciteerd, maar sindsdien niets meer over de vacature gehoord. Werkzoekenden ergeren er zich mateloos aan. Begrijpelijk, want bijna de helft van hen vindt een persoonlijke terugkoppeling over zijn of haar sollicitatie juist enorm belangrijk, blijkt uit onderzoek van Limburgvac.
Om beter te begrijpen welke elementen in een vacature de sollicitant aanspreken, vroegen we 1331 werknemers en werkzoekenden in de vorm van een multiple choice naar het moment waarop hij of zij overgaat tot een sollicitatie. Twee op de vijf (38 procent) respondenten geeft aan dat dit te doen wanneer de vacature professioneel oogt. Denk hierbij aan de tekst (spel- of schrijffouten), de opbouw en de gegevens van het bedrijf en de contactpersoon.
Andere factoren spelen ook een rol. Zo vindt 17 procent van de ondervraagden het belangrijk dat het werk zich op een korte reisafstand bevindt. Daarnaast gaat 14 procent pas over tot een sollicitatie wanneer er bij de vacature een salarisindicatie wordt weergegeven.
Winst
Johan Westerink, arbeidsmarktexpert van Limburgvac, merkt dat bedrijven het belang van een professioneel ogende vacature vaak onderschatten. Hij denkt dat zij op het vlak van vacatureteksten nog veel winst kunnen boeken. "Er wordt veel tijd en geld geïnvesteerd in het werven en selecteren van personeel, om nog maar te zwijgen over de inwerkkosten. Een goede advertentie opmaken kost weliswaar rond de driehonderd euro, maar op de lange termijn heb je dat bedrag zo terug."
Terugkoppeling
Lang niet alle sollicitanten vinden direct een baan. Velen van hen krijgen eerst te maken met afwijzingen. In zo’n geval vindt bijna de helft van de ondervraagden (45 procent) een persoonlijke terugkoppeling belangrijk. Zo’n 28 procent vindt het belangrijk dat er na de afwijzing zorgvuldig met zijn of haar gegevens wordt omgegaan, terwijl 19 procent graag opmerkingen over zijn of haar sollicitatie ontvangt, gepaard met tips voor een volgende keer.
Westerink vindt dat werkgevers zich bewuster moeten worden van de kandidaten die net niet de functie weten te bemachtigen. "Ik vergelijk het wel eens met een voetbalfinale. Win je niet, dan heb je zilver. Dat is nog altijd goed, veel beter dan brons of helemaal niks. Dit werkt hetzelfde met sollicitanten. Een kandidaat die het niet haalt, is nog altijd een uitstekende kandidaat."
Reclame
Westerink adviseert werkgevers deze kandidaten alsnog te belonen met positieve feedback. "Zij hebben moeite gedaan om te solliciteren en hebben de selectieprocedure doorlopen, maar worden toch vaak met een standaard antwoord afgewezen. Dat is niet leuk voor hen, maar het is ook nog eens geen goede reclame voor het bedrijf."