Liever een compliment dan een bonus
woensdag 15 januari 2020
Geldbonussen, borrels, bedrijfsuitjes—werkgevers zetten allerlei positieve prikkels in om hun personeel gemotiveerd te houden. Maar werkt dat wel? En zo nee, hoe motiveer je je werknemers dan wél?
Werkgevers zijn nergens zonder personeel, dus trekken ze alles uit de kast om hun werknemers gemotiveerd te houden. Tevergeefs, zegt gedragswetenschapper Dan Ariely. Volgens hem zijn die externe positieve prikkels verre van effectief. “Een bonus kan kortstondig het gewenste effect opleveren, maar daarna zakt de productiviteit in. Je went aan het geld of denkt: ik heb de buit te pakken en kan het nu dus rustiger aandoen.”
Vertrouwen
Bij het motiveren van personeel draait het volgens Ariely maar om één ding: vertrouwen. Maar laat het daar net bij de werknemer aan ontbreken. “Steeds meer bedrijven timmeren van alles dicht met ingewikkelde contracten, gevuld met regels waar werknemers aan moeten voldoen en de som aan boetes die ze krijgen als ze zich hier niet aan houden. Hiermee zeg je als werkgever eigenlijk: ik vertrouw jou niet.”
Compliment
Contracten zijn voor een bedrijf echter noodzakelijk, dus is er wellicht een andere manier om meer vertrouwen te geven? Jazeker. Het effect van een compliment is namelijk vele malen groter dan bijvoorbeeld het uitdelen van een bonus. “Het draait allemaal om erkenning. Als je als werknemer het gevoel hebt dat je inwisselbaar of nutteloos bent, wordt alle motivatie de kop ingedrukt.”