Wie betaalt de werkplek thuis: jij of de baas?
woensdag 22 januari 2020
Steeds meer werknemers werken in dienstverband thuis. Dat heeft veel voordelen, maar ook nadelen. De koffie, lunch, stroom en het gas komen immers voor eigen rekening, net als een kapotte bureaustoel. Of toch niet?
De wetgeving rondom thuiswerken is in Nederland niet altijd even duidelijk. Twee miljoen mensen werken incidenteel of op een vaste dag thuis, maar de handleiding voor Het Nieuwe Werken is al sinds 2011 niet meer aangepast.
Risico
Wie in dienstverband thuis gaat werken, moet goed worden geïnformeerd over de regels. Zo moet de werkgever advies geven over de juiste inrichting van de werkplek. Denk hierbij aan de afstand tussen stoel en bureau, de verlichting en het onderhoud van computers en apparatuur.
Werknemers moeten bovendien op de hoogte worden gebracht van de risico’s die zij bij thuiswerken lopen. Denk hierbij aan RSI-klachten, sociale isolatie en werkstress.
Betalen
Is de werknemer verplicht thuis te werken, dan betaalt de werkgever voor een werkplek conform de arbowetgeving. Ook komen zaken als een internetaansluiting, telefoon, printer en andere apparatuur voor zijn of haar rekening. De baas is voor die kosten vrijgesteld van belasting.
Toch hoeft de werkgever niet alles te betalen. Consumpties, werkkleding, energie en water moet de thuiswerkende werknemer financieel zelf regelen.