Werkgevers lijden miljardenverlies door burn-outklachten
dinsdag 17 november 2020
De burn-outs stapelen zich op. Zo’n 1,3 Nederlanders werknemers hadden het afgelopen jaar last van burn-outklachten, met massale ziekte-uitval als gevolg. Al dat ziekteverzuim kost de werkgever miljarden euro’s.
Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en onderzoeksbureau TNO constateren dat de kosten van werkstress voor werkgevers onverminderd hoog zijn. In 2018 bedroegen die kosten 3,1 miljard euro. Ter vergelijking: een jaar eerder was het bedrag nog 2,3 miljard euro. De bedragen over 2019 en 2020 zijn nog niet bekend, maar TNO verwacht dat die aantallen niet lager zullen uitvallen—zeker met de mentale uitdagingen van de coronacrisis in het achterhoofd.
De kosten worden berekend op basis van de hoeveelheid mensen die uitvallen, hoe lang ze uitvallen en de hoogte van hun loon, ervanuit gaande dat er sprake is van loondoorbetaling bij verzuim. In 2019 zijn de loonkosten gestegen. De verwachting is dan ook dat de verzuimkosten eveneens zijn toegenomen.
Lange termijn
Het aantal Nederlanders met stressklachten is over de eerste maanden van dit jaar gelijk gebleven in vergelijking met 2019: in beide periodes gaf 17 procent van de werknemers aan burn-outklachten te hebben. “Maar dat was vóór de coronacrisis,” zegt onderzoeker Wendela Hooftman van TNO. “We weten simpelweg nog niet wat corona doet met het verzuim op de langere termijn.”
Korte dagen
Het zal de onderzoekers desondanks verbazen als de kosten voor ziekteverzuim als gevolg van burn-outklachten dit jaar lager zullen uitvallen. Burn-outs liggen massaal op de loer, ook vanwege de groeiende onzekerheid over de tweede coronagolf en de intrede van de herfst en diens korte dagen en lange nachten. De aanhoudende thuiswerksituatie zorgt bovendien voor groeiende eenzaamheid—met name onder millennials, alleenstaande mannen van boven de vijftig en gezinnen waarin de spanning oploopt.
Aanspreekpunt
Vakbond CNV riep werkgevers afgelopen maand al op de toenemende burn-outklachten serieus op te pakken. Een vast aanspreekpunt per bedrijf is volgens de vakbond hard nodig. “Iemand die signaleert, een luisterend oor biedt en meedenkt over oplossingen.”