Dit wordt het online vergaderen van de toekomst
dinsdag 29 december 2020
Het was voor Zoom een bijzonder goed jaar. Online vergaderen via de videobeldienst werd voor veel bedrijven plotseling hét communicatiemiddel—eentje die misschien nooit meer zal verdwijnen. “Dit heeft een blijvende impact.”
Tien miljoen dagelijkse gebruikers. Zoveel had videobeldienst Zoom er in het begin van 2020. Na de uitbraak van COVID-19 steeg het aantal met maar liefst 3000 procent naar 300 miljoen dagelijkse gebruikers in april. De omzet van Zoom Videocommunications steeg in de maanden mei tot en met juli van 148 miljoen dollar naar 663,5 miljoen dollar, omgerekend zo’n 550 miljoen euro—een totale omzetgroei die voor 81 procent afkomstig was van nieuwe klanten.
Topman Abe Smith had de enorme groei niet zien aankomen, zeker gezien de hevige concurrentie van bekende namen als Microsoft Teams, Skype en Google Meet. “Mensen zochten tijdens de pandemie naar de geschikte dienst en wij hebben geprobeerd ons steentje bij te dragen. Toch hadden we deze groei niet voorspeld. Toen ik zag dat het zevenhonderd jaar oude Britse parlement voor het eerst niet fysiek bij elkaar kwam om te vergaderen en voor Zoom koos als alternatief, sloeg ik steil achterover.”
Hybride
Het blijft afwachten hoe het Zoom na de coronacrisis zal vergaan. Toch verwacht Smith dat de populariteit van de videobeldienst niet zomaar zal verdwijnen. “De manier van werken is tijdens de pandemie veranderd. Dit heeft een blijvende impact. We hoeven ook altijd per se naar kantoor om te kunnen werken. We zien dat veel werknemers niet fulltime terug willen naar kantoor, dus verwacht ik dat we zullen uitkomen op een hybride vorm waarbij mensen deels terugkeren, maar ook deels blijven thuiswerken.”
Knuffelen
Zoom zal nooit in de plaats komen van pure menselijke interactie. Dat realiseert Smith zich ook. Toch wil hij met zijn videobeldienst zo dicht mogelijk bij pure interactie komen—door het verbeteren van geluids- en videokwaliteit, maar ook door nieuwe technologische ontwikkelingen. “De ultieme visie is om de Zoom-ervaring zo in te richten dat het lijkt alsof je bij elkaar in een ruimte bent. Ooit hopen we dat we elkaar via Zoom kunnen knuffelen of highfiven, of dat we geur kunnen toevoegen. Dat is echt een langetermijnvisie.”