Meer pakketjes en bezorgers, maar ook meer zorgen
dinsdag 1 december 2020
Black Friday, Sinterklaas en Kerstmis. Webwinkels sturen in de laatste weken van het jaar miljoenen pakketjes per dag—veel meer dan een jaar geleden toen er nog geen coronacrisis bestond. Distributiecentra en bezorgbedrijven kunnen extra handen maar al te goed gebruiken. Toch groeit niet alleen het aantal bezorgers, maar ook de zorgen over de arbeidsomstandigheden.
Veel sectoren liggen nog altijd door de coronacrisis op hun gat, maar niet de logistiek. Distributiecentra en pakketbezorgers creëerden de afgelopen weken duizenden extra banen, al dan niet tijdelijk. Het distributiecentrum van Bol.com huurt voor de piekweken 1.500 extra mensen in, terwijl uitbater Ingram Micro bij andere webwinkels nog eens honderden extra mankrachten inzet.
Bezorgbedrijven zetten eveneens alle hens aan dek. DHL bezorgt momenteel al een derde meer aan pakketjes dan een jaar geleden, dus heeft het bedrijf nog eens 3.000 extra bezorgers of sorteerders aangenomen. PostNL zet nog eens 1.000 extra bezorgers in bovenop het al toegevoegde aantal van 500, terwijl DPD het personeelsbestand in de sorteercentra en bezorging heeft verdubbeld naar 4.000.
Onderaannemers
Een deel van de bezorgers werkt via zogeheten onderaannemers: mensen die via contacten de opdracht krijgen om het eigenlijke bezorgwerk te doen. Volgens NRC hebben negen op de tien van deze onderaannemers hun zaken niet op orde. Bezorgers zouden 13-urige werkdagen maken, te laat uitbetaald krijgen en steeds meer pakketjes in dezelfde tijd moeten rondbrengen. Tachtig bedrijven zijn inmiddels door de Inspectie SZW onderzocht, al dan niet met een forse boete als resultaat.
Volgens een woordvoerder van DHL, dat met 1.500 bezorgers via onderaannemers werkt, zijn de problemen incidenteel. Het niet inzetten van deze bezorgers is echter geen optie. “Koopgekte met Black Friday, cadeautjes met de feestdagen, een ziekte waardoor de winkels sluiten—het zijn allemaal oorzaken van tijdelijke schommelingen in de vraag. En om die schommelingen op te vangen, hebben we een flexibele schil nodig.”
Ongevallen
De Inspectie heeft niet alleen zorgen over de onderaannemers, maar ook over werknemers in distributiecentra die mogelijk slachtoffer zijn van misstanden. Zo zouden er signalen zijn over te lange werkdagen, gevaarlijke omstandigheden met vallende pakketjes en ongevallen met vorkheftrucks.
Mari Martens, sectorhoofd Handel bij de vakbond, zegt dat een uitbater als Ingram Micro de zaken goed op orde heeft, maar juicht desalniettemin toe dat de Inspectie ook andere centra onder de loep neemt. “Daar hebben we veel minder zicht op. Er werken daar veel arbeidsmigranten en maar nauwelijks vakbondsleden.”