‘Pakketbezorgers bekaf en overwerkt’
woensdag 16 december 2020
Ze hadden het deze maand al druk, maar door de nieuwste coronalockdown al helemaal. Het sluiten van de winkels zorgt voor een stortvloed aan online bestellingen en dus nóg meer werk voor pakketbezorgers. “Mijn partner en ik springen bij om de bezorgers te ontlasten.”
Kledingwinkels, sportoutlets en tuinbouwcentra. De plekken waar vaak last-minute kerstcadeaus worden gekocht, zijn nu tot minimaal 19 januari gesloten. De aankopen moeten nu vooral digitaal gebeuren. Koeriers en pakketdiensten zullen dus flink aan de bak moeten om al deze bestellingen op tijd bij de mensen thuis te krijgen.
Het lijkt een onmogelijke uitdaging, want koeriersdiensten konden de vraag al eigenlijk niet aan. Bezorgbedrijven als DHL, PostNL en DPD hebben afgelopen maand al respectievelijk 3.000, 1.500 en 2.000 extra bezorgers en sorteerders in dienst genomen, maar desondanks lijkt het onbegonnen werk. Zo gaf PostNL begin deze maand al aan de pakketdrukte niet aan te kunnen, met als gevolg dat sommige pakketjes blijven liggen en niet op tijd bij de consument zullen arriveren.
Ook kleine koeriersdiensten zitten met de handen in het haar. “Normaal doen onze chauffeurs zo’n 110 adressen per dag aan, maar tegenwoordig zijn dat er 230,” zegt een anonieme eigenaar van een koeriersbedrijf. “Mijn partner en ik springen bij om de bezorgers te ontlasten. We werken ons een slag in de rondte. Wordt het nog drukker met bestellingen, dan kunnen we écht onze borst natmaken.”
Toeslag
Nieuwe bezorgers aannemen is geen optie meer. Daarvoor is het vaak te laat. Nieuwe bezorgers moeten bijvoorbeeld bij PostNL een toets halen en een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) regelen voordat ze definitief aan de slag mogen—iets dat makkelijk twee weken in beslag kan nemen.
Bedrijven moeten het dus doen met de bezorgers die ze momenteel in huis hebben. Zij komen hun personeel tegemoet via bijvoorbeeld bonussen en bezorgtoeslagen of kiezen er zoals PostNL dus voor om simpelweg minder pakketjes te bezorgen.
Levensbedreigend
De verwachte pakketdrukte zal de zorginspectie nog meer zorgen baren. Begin december berichtte NRC al dat negen op de tien onderaannemers (mensen die via contacten de opdracht krijgen om het eigenlijke bezorgwerk te doen) hun zaakjes niet op orde hebben, met als gevolg dat bezorgers 13-urige werkdagen maken, te laat uitbetaald krijgen en steeds meer pakketjes in dezelfde tijd moeten rondbrengen. Ook in distributiecentra zouden er steeds meer signalen ontstaan over te lange werkdagen en levensbedreigende omstandigheden.