Weinig behoefte aan digitale kerstborrel
woensdag 9 december 2020
De ‘Zoom-vermoeidheid’ is definitief toegeslagen. Een groot deel van de Nederlandse werknemers heeft zo weinig zin meer in al het online vergaderen dat een digitale kerstborrel ook niet meer hoeft, blijkt uit onderzoek van LinkedIn.
Twee op de drie Nederlanders geeft aan geen zin te hebben in een digitale toost vanachter het beeldscherm. De behoefte aan een fysieke bijeenkomst blijft echter onverminderd groot: 56 procent van de ondervraagden vindt het belangrijk om nog dit jaar collega’s te zien en te spreken.
Die fysieke bijeenkomst zit er echter in veel gevallen niet in. Ongeveer de helft van de werkgevers heeft vanwege omstandigheden geen kerstviering in de planning staan, terwijl anderen volop worstelen met de invulling ervan. Alternatieven die volgens LinkedIn regelmatig genomen worden zijn pubquizzen op afstand en andere digitale spellen met collega’s.
Kerstpakket
De kerstborrel wordt over het algemeen overgeslagen, maar het kerstpakket wordt ook dit jaar in de meeste gevallen uitgedeeld—niet op het werk, maar aan het thuiswerkadres. Sterker nog, het budget dat normaliter aan de kerstborrel of nieuwsjaarsreceptie wordt besteed, wordt dit jaar gebruikt om werknemers een groter of luxueuzer kerstpakket te geven.