Compassie op de werkvloer: de sleutel tot succes
donderdag 6 februari 2020
Compassie op de werkvloer wordt vaak gezien als soft. Werknemers zouden minder productief worden en de omzet zou erop achteruitgaan. Uit recent onderzoek komt echter een heel ander beeld naar voren. Succes op de lange termijn wordt het meest behaald in bedrijven waar compassie een centrale rol speelt. Bedrijven die zich enkel focussen op winst, behalen op de lange termijn geen succes.
De klant is altijd koning, wordt in de meeste bedrijven beredeneerd. Maar in tegenstelling tot wat veel mensen denken, is de klant op de eerste plaats zetten niet de beste bedrijfsstrategie. Deze plek zou gereserveerd moeten zijn voor de werknemers. Waarom? Omdat klanten alleen terugkomen naar een bedrijf als zij goede ervaringen hebben met de werknemers. Hoe beter de ervaringen met de medewerkers zijn, des te meer groeit de klantloyaliteit. En hoe groter de klantloyaliteit is, des te meer winst een bedrijf maakt.
Dit alleen is al reden genoeg voor meer compassie op de werkvloer. Werknemers die compassie ervaren zijn immers gelukkiger en meer tevreden met het bedrijf en dat vertaalt zich naar hun omgang met klanten. Maar er zijn nog meer voordelen te behalen.
Gezondheid
Een barmhartige werkomgeving heeft zowel op korte als op lange termijn voordelen voor de gezondheid van de werknemers. Op korte termijn zorgt dit onder andere voor een lagere bloeddruk, minder stress en minder uitputting. Op de lange termijn zorgt dit voor een beter immuunsysteem, minder stress en minder ziekteverzuim. Studies laten zien dat ziekteverzuim met 27 procent en arbeidsongeschiktheidspensioenen met 47 procent verminderen in bedrijven met compassie op de werkvloer. Niet verrassend dus dat onkosten wegens gezondheidszorg 46 procent hoger zijn bij bedrijven met veel stress op de werkvloer.
Productiviteit
Anders dan vaak wordt gedacht, gaat de productiviteit van werknemers juist omhoog wanneer compassie in een bedrijf wordt geïmplementeerd. Dit zorgt namelijk voor meer vertrouwen, trots, creativiteit, motivatie en inzet bij de werknemers, en werknemers die trots zijn op hun werk hebben 30 procent meer kans om uitdagende taken op zich te nemen. Daarnaast blijven ze langer bij het bedrijf hangen.
Doordat de productiviteit omhooggaat, gaat ook de omzet van het bedrijf omhoog.
Geluk
Niet alleen de werknemers en het bedrijf zelf profiteren van compassie op de werkvloer, ook de managers plukken er de vruchten van. Uit onderzoek blijkt namelijk dat het uiten van compassie naar anderen leidt tot meer geluk en meer zelfvertrouwen bij jezelf.
Een manager die zijn werknemers met compassie behandelt, ziet dus het ziekteverzuim verminderen, de productiviteit toenemen, de winst omhooggaan en als klap op de vuurpijl wordt hij of zij er zelf nog gelukkiger van ook.
Compassie implementeren
Een bedrijf kan compassie op een aantal manieren implementeren. We bespreken er hier drie.
Ten eerste is het verstandig om de missie en de visie van het bedrijf openlijk te bespreken en overeen te laten komen met de persoonlijke overtuigingen van de werknemers. De betrokkenheid neemt hierdoor namelijk toe. Het is dan ook belangrijk om bij het aannemen van sollicitanten rekening te houden met hun persoonlijke waarden en te kijken of deze overeenkomen met de waarden van het bedrijf.
Ten tweede kan een bedrijf de bijdragen van werknemers geregeld erkennen. Dit soort aandacht zorgt ervoor dat alle werknemers zich gewaardeerd voelen en het idee hebben dat hun werk zinvol is.
Als laatste moeten managers zichzelf in de schoenen van hun werknemers plaatsen, zodat zij hun problemen beter begrijpen. Vervolgens is het van groot belang dat de managers hun compassie duidelijk maken. Compassie voelen is één ding, maar daadwerkelijk iets proberen te doen zodat de werknemer zich beter voelt is iets anders. Deze laatste stap is cruciaal. Managers moeten hulp aanbieden wanneer zij het idee hebben dat een werknemer het moeilijk heeft. Zelfs wanneer de manager uiteindelijk niets kan betekenen, zal de werknemer een betere band opbouwen met het bedrijf.