Het belang van een passend afscheid
woensdag 5 februari 2020
Een goed begin is het halve werk, maar een goed einde is net zo belangrijk. Toch besteden bedrijven volop aandacht aan het aantrekken van, maar niet aan het afscheid nemen van werknemers. Zonde, want een passend afscheid kan voor een bedrijf een hoop opleveren.
Onderzoek in het 2018 Global Culture Report toont dat de betrokkenheid van een medewerker bij een succesvolle ‘onboardingsprocedure’ met zeventig procent stijgt. Het op een goede manier afscheid nemen, oftewel ‘offboarding’, is daarentegen een ondergeschoven kindje. Zonde, want oud-medewerkers zijn toch ambassadeurs van je bedrijf. Een goed woordje van iemand die op een goede manier het pand heeft verlaten, kan voor het desbetreffende bedrijf een hoop opleveren.
Nostalgie
Het doel van een passend afscheid is de voormalig werknemer met warme gevoelens te laten terugdenken aan zijn of haar oud-werkgever. Denk aan het organiseren van een borrel of etentje. Nog beter is door ervoor te zorgen dat de vertrekkende werknemer zich tot op het laatste moment bij zijn of haar werk betrokken voelt.
“Zo voorkom je dat iemand de laatste weken een beetje uitzit,” zegt Peter Straatsma van onboarding-specialist Appical. Het door hem of haar laten inwerken van een nieuwe collega biedt hierbij een effectieve oplossing. “Zeker millennials vinden het belangrijk om iets waar ze hard aan hebben gewerkt goed over te dragen.”
Geld
Een passend afscheid kan op de lange termijn een hoop inleveren—bijvoorbeeld dat iemand na een aantal jaar terug in dienst treedt. “Een nieuwe werknemer inwerken kost je als bedrijf veel geld,” schrijft David Sturt, specialist in personeelszaken. “Een oud-werknemer is al bekend met de cultuur en de gang van zaken. Hierdoor verloopt het proces van inwerken sneller en soepeler.”