Vijf toptips zodat jij die baan krijgt
maandag 3 februari 2020
Aangenomen worden voor een functie hangt af van de indruk die je achterlaat tijdens het sollicitatiegesprek, zo blijkt uit verschillende studies. Het beeld dat een werkgever van je krijgt tijdens een interview is zelfs belangrijker dan de tekst op je cv en sollicitatiebrief. Met de volgende vijf tips laat jij een geweldige impressie achter!
1. Doe je huiswerk
Een goed begin is het halve werk. Neem je cv en sollicitatiebrief meerdere malen door. Je wilt immers niet dat je tijdens het gesprek op je cv moet kijken omdat je iets vergeten bent. Ook is het handig om van tevoren de organisatie te onderzoeken. Wat zijn hun doelen? Op welke manier gaan ze te werk? Niets is voor een werkgever zo erg als erachter komen dat de sollicitant geen flauw benul heeft van de bezigheden van het bedrijf. Denk na over wat je uit het gesprek wilt halen en bereid je hier mentaal op voor.
2. Denk na over antwoorden op mogelijke vragen
Hiermee bedoelen we natuurlijk niet dat je antwoorden voorgekookt en opgedreund moeten klinken. Maar het is nuttig om vooraf na te denken over vragen die waarschijnlijk gesteld zullen worden. De meestgestelde vragen tijdens een sollicitatiegesprek zijn:
Vertel een iets over jezelf?
Wat zijn je goede en slechte eigenschappen?
Waarom wil je hier werken?
Slechte eigenschappen bespreken vinden veel mensen moeilijk. Toch is het raadzaam om dit te doen. De werkgever test hiermee namelijk je zelfkennis. Met het standaardantwoord ‘ik ben te perfectionistisch’ zul je dan ook geen punten scoren. Denk na over één slechte eigenschap en hoe je hieraan zou kunnen werken. Deel dit vervolgens mee tijdens je sollicitatiegesprek. Alle slechte eigenschappen bespreken de je hebt is niet nodig. Het is niet de bedoeling dat je jezelf onderuit schopt.
3. Ken jezelf
De beste kennis is zelfkennis. Door te weten waar je ambities liggen en wat jij zoekt in een baan kun je gerichter antwoord geven. Ook kun je hierdoor betere vragen stellen. Met het stellen van eigen vragen laat je zien dat je initiatief toont en kom je erachter of de baan daadwerkelijk bij je past.
Om snel wat extra zelfinzicht op te doen kan het invullen van een test handig zijn. Deze waardentest helpt je erachter te komen wat jou echt gelukkig maakt in een werkomgeving.
4. Maak een goede eerste indruk
Je krijgt geen tweede kans voor het maken van een goede eerste indruk. Houd daarom altijd rekening met de volgende punten:
Wees punctueel. Niet alleen laat je op die manier direct je tijdmanagementvaardigheden zien, je vermijdt ook nog eens onnodige stress bij jezelf. Dit is dus een win-win.
Toon je enthousiasme. Laat zien hoe geïnteresseerd je bent in de openstaande positie. Denk er wel aan dat het belangrijk is om concreet te blijven en dat doorratelen over hoe graag je de nieuwe baan wilt niet professioneel is.
Kleren maken de man (of vrouw). Bij een traditioneel bedrijf, zoals een bank of advocatenbureau, is het het verstandigst om je formeel te kleden. Denk hierbij aan een (mantel)pak en nette schoenen. Zeker wanneer je solliciteert op een positie waar je veel klantencontact zult hebben, is dit een goede keuze. Bij de meeste bedrijven volstaat echter een semiformele kledingkeuze. Denk hierbij aan een hemd of blouse met een nette broek. Om helemaal veilig te zitten trek je ook nette schoenen aan.
5. Jouw aanbod
Vertel de werkgever niet alleen waarom jij de baan graag wilt, maar ook waarom juist jij een aanwinst bent voor het bedrijf. Ga in op de talenten die jij meebrengt en welke problemen jij kunt oplossen voor de organisatie. Onderbouw dit met voorbeelden. Resultaten die je al eerder hebt geboekt zijn handig om hierbij te vermelden.