Nieuw sollicitatieproces zorgt voor meer vrouwelijke werknemers
woensdag 11 maart 2020
Weg met het cv. Unilever kijkt voortaan niet meer alleen naar je staat van dienst, maar selecteert personeel voortaan via online games en videogesprekken. Het resultaat: het aantal vrouwelijke werknemers is gestegen naar meer dan 50 procent.
Een kwart miljoen. Zoveel sollicitaties ontvangt Unilever ieder jaar van afgestudeerden. Het screenen en beoordelen van deze groep was voor het bedrijf een gigantisch karwei. Dat moest sneller, efficiënter en eerlijker.
Het solliciteren werkt voortaan daarom anders. Kandidaten moeten eerst via een onlineformulier hun LinkedIn-profiel koppelen. Wie de eerste ronde overleeft, ontvangt een uitnodiging om online een aantal spelletjes te spelen die inzicht moeten geven in het potentieel van de kandidaat. Daarnaast moet uit deze spelletjes blijken of de sollicitant past bij de waarden en doelen van het bedrijf. Is dat het geval, dan start het bedrijf een video-interview met de kandidaat in kwestie.
Toekomst
Annefleur Kylstra, talent acquisition specialist bij Unilever, noemt de nieuwe sollicitatieprocedure een logische stap. “Jonge mensen zijn opgegroeid in een digitale wereld en ‘leven’ steeds meer online. Wij spelen hiermee in op hun wensen en behoeftes.”
Het nieuwe proces werkt volgens Kylstra veel sneller en effectiever. “Er is minder tijd, en dus geld, nodig om recruiters de aanmeldingen handmatig te laten beoordelen. Door het schrappen van de menselijke factor wordt ook de vaak onbewuste voorkeur voor een bepaalde kandidaat vermeden. Wij zijn er dan ook van overtuigd dat digitaal de toekomst is.”
Groei
De sollicitatieprocedure heeft voor een flinke opschudding van het personeelsbestand gezorgd. Het management van Unilever bestond tien jaar geleden wereldwijd voor slechts 38 procent uit vrouwen. In Nederland is dat percentage gestegen naar 52 procent. Met name op de afdelingen Finance, Supply Chain en Enterprise & Technology Solutions is het vrouwelijk aandeel flink gegroeid.