Solliciteren via whatsapp effectief, maar niet zonder risico’s
donderdag 19 maart 2020
Solliciteren is soms spannend en confronterend—zeker als jongere met weinig ervaring. Toch zijn er veel bedrijven die maar wat graag jongeren willen aannemen. De oplossing: solliciteren via WhatsApp.
Het ouderwetse solliciteren maakt langzaam maar zeker plaats voor het moderne sollicitatieproces. Sollicitanten bij Achmea bepalen bijvoorbeeld sinds 2018 zelf hoe het contact met de recruiter verloopt: via mail, een telefoontje of een berichtje via WhatsApp. Wil je solliciteren bij de Action, dan krijg je als je je nummer achterlaat vier vragen via Whatsapp toegestuurd. En IKEA gaat voor het sollicitatiegesprek gewoon bij de kandidaat thuis op bezoek. IT-bedrijf Neomax claimt zelfs dat het totale aantal sollicitaties dankzij het gebruik van WhatsApp met 18 procent is gestegen.
Snelheid
Een van de redenen achter het succes is het laagdrempelige karakter van WhatsApp. Bijna iedere Nederlander met een telefoon gebruikt het, en is dus voor recruiters bereikbaar. Toch zijn er ook andere voordelen, zegt hr-adviseur Martijn de Rooij van zorginstelling Sint Jacob. “Mensen hoeven niet veel tijd te besteden aan hun brief. Op deze manier kunnen ze zelfs in hun pauze aangeven dat ze geïnteresseerd zijn.”
De opkomst van WhatsApp als recruitmentmiddel komt voor Geert-Jan Waasdorp, oprichter van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie, dan ook niet als een verrassing. “Bijna alle werkende Nederlanders gebruiken het en het is een snelle manier om te communiceren. Niemand wil lang wachten als hij of zij een sollicitatie heeft gestuurd.”
Privacy
Het solliciteren via WhatsApp verloopt echter niet zonder risico’s. Zo zijn met name cv’s privacygevoelig. Werkgevers moeten de gegevens van kandidaten na dertig dagen uit WhatsApp verwijderen als ze er niets mee doen, maar experts adviseren desalniettemin om het cv voor de zekerheid via een beveiligde website te uploaden.
Toch verwacht Waasdorp dat de sollicitatieprocedure voorlopig niet verdwijnt—zeker gezien de huidige krapte op de arbeidsmarkt. “Als bedrijf moet je altijd kijken waar je kandidaten zich bevinden. We versturen meer appjes dan mails, dus dan is het logisch dat je ze daar aanspreekt.”