Zo bouw je een zakelijk netwerk op
woensdag 4 maart 2020
Niet goed in netwerken? Dan ben je niet de enige. Toch is het creëren van een zakelijk netwerk voor iedere ondernemer of werknemer enorm belangrijk. “Je kan nog zo goed zijn in je werk, maar als niemand dat weet ben je nergens.”
Het creëren en onderhouden van een zakelijk netwerk is niet makkelijk, maar het kan je wel wat opleveren. Zo kwam kwart van de Nederlanders (23 procent) in 2017 via zijn of haar netwerk aan een nieuwe baan. Voor zzp’ers is een sterk zakelijk netwerk al helemaal van levensbelang: liefst 60 procent komt via via aan nieuwe opdrachten.
Toch is netwerken niet voor iedereen weggelegd. Sterker nog, een geboren netwerker is eerder uitzondering dan regel, zegt netwerkcoach Judith Smits. “Het gros van de mensen voelt enige schroom op een onbekende af te stappen. Toch ontkom je er niet aan. Je kan nog zo goed zijn in je werk, als niemand dat weet is de kans groot dat je achter het net vist.”
Intimiderend
Netwerken is voor een groot deel het leggen van nieuwe contacten. Volgens Smits zijn veel mensen hier huiverig voor uit angst dat ze voor gek worden verklaard. “Als je op een groepje afstapt, heb je het gevoel dat iedereen naar je kijkt en een mening over je heeft. Dat noem je het spotlighteffect. Maar die anderen zijn daar helemaal niet mee bezig!”
Om dat intimiderende gevoel te beperken, adviseert Smits beginnende netwerkers om af te stappen op iemand die alleen staat. Ook kan je online al het eerste contact leggen. “Stuur via LinkedIn een berichtje aan iemand die je interessant lijkt en spreek af om elkaar te ontmoeten. Zorg er ook voor dat je als een van de eersten op een bijeenkomst bent. Dan zijn de groepjes nog niet gevormd.”
Ben je eenmaal met anderen aan de praat, dan hoef je vooral niet alleen maar over jezelf te vertellen. Volgens business coach Mark Soons is dat een enorme misvatting. “Goed luisteren is minstens zo belangrijk. Als je goed luistert, kom je meer over iemand te weten. Zo kom je er ook achter waar die persoon behoefte aan heeft en of je hem of haar eventueel van dienst kan zijn.”
Investering
Het aanbieden van hulp is een slimme manier om definitief bij de ander op de radar te verschijnen. Help je mensen, dan worden ze nieuwsgierig. Toch pluk je pas echt op de lange termijn de vruchten van netwerken. Soons adviseert dan ook om regelmatig het contact te onderhouden—bijvoorbeeld via een simpel mailtje met de vraag of alles is gelukt. “Dan wordt iemand weer aan je bestaan herinnerd.”