Limburgvac biedt werkgevers de helpende hand
vrijdag 3 april 2020
De coronacrisis is voor veel bedrijven een lelijke streep door de rekening, maar een grote groep organisaties blijft nog volop aan het werk. Daar waar de retail en horeca volledig stilstaan, gaan bedrijven in bijvoorbeeld de zorg, IT en logistiek nog volop door. Veel bedrijven uit deze sectoren blijven dan ook op zoek naar nieuwe werknemers—ook in Limburg.
De impact van de coronacrisis op de Nederlandse economie is groot. Restauranthouders, kroegeigenaren, kappers, schooldirecteuren, winkeliers, tatoeëerders en talloze andere ondernemers hebben noodgedwongen de deuren moeten sluiten, terwijl veel andere bedrijven genoodzaakt zijn hun personeel vanuit huis te laten werken.
Laatstgenoemde bedrijven blijven regelmatig niet alleen aan het werk, maar blijven ook in deze periode op zoek naar nieuw personeel. Dat sollicitatiegesprek loopt door de huidige situatie net even anders. Kandidaten maken niet meer op het kantoor kennis met de werkgever en de collega’s, maar solliciteren voortaan online via bijvoorbeeld Skype, WhatsApp of Microsoft Teams.
Aandacht en interesse
Toch heeft de huidige coronacrisis een onmiskenbare impact op het aantal vacatures. Dat merkt ook Kim Nafzger, salesmanager van Limburgvac. “We krijgen momenteel minder vacatures binnen dan een maand geleden. We zitten op een daling van vijftig procent. Dat percentage is ten opzichte van een goede economie, maar van een goede economie is nu even geen sprake. Als we het huidige aantal vacatures vergelijken met de huidige economische toestand, dan valt die daling relatief mee.”
Het aannemen van nieuw personeel staat momenteel niet bij ieder bedrijf op de agenda, maar dat is volgens Nafzger geen reden om niet met werkgevers mee te denken. “We merken dat bedrijven het heel prettig vinden dat we ze benaderen en informeren naar de huidige situatie. Het tonen van aandacht en interesse wordt enorm gewaardeerd. We hebben geen glazen bol en we beseffen dat deze crisis niet zomaar zal verdwijnen, maar tot die tijd blijven we met onze klanten in contact en blijven we bedrijven zo goed mogelijk adviseren.”
Laat je zorghart spreken
Dat Limburgvac zich actief opstelt, blijkt ook uit Laat je zorghart opnieuw spreken, een samenwerkingsverband met Zorgnet Limburg en QMusic Limburg. De multimediale campagne heeft als doel extra, tijdelijk personeel te werven voor de zorg, de sector waar de werkdruk door de coronacrisis enorm is toegenomen. De campagne richt zich op een grote doelgroep van gepensioneerd verpleegkundigen, oud-zorgverleners, verpleegkundigen zonder BIG-registratie en studenten aan een zorgopleiding.
Geïnteresseerden kunnen zich aanmelden via de website van Zorgnet Limburg. Zij brengt men vervolgens in contact met organisaties die hulp nodig hebben.