Meer werk in supermarkten door online boodschappen
dinsdag 28 april 2020
Nederlandse supermarkten komen handen en voeten tekort. Nu de online bestellingen van boodschappen en de totale omzet een enorme vlucht hebben genomen, zijn er extra werknemers nodig om te voorkomen dat de wachttijden razendsnel oplopen. De werkdrukte is fors gestegen, maar krijgen werknemers hier ook iets voor terug?
Klanten bestellen door de coronacrisis niet alleen vaker online om een bezoek aan de supermarkt te vermijden, maar ze bestellen bovendien grotere hoeveelheden. Een lunch op het werk zit er tegenwoordig niet meer in, dus moet er thuis meer eten op de plank en in de koelkast liggen.
De groei van het aantal boodschappen is enorm. Zo melden supermarkten Coop en Albert Heijn een vervijfvoudiging van het online boodschappen. Bij Picnic is de online vraag drie keer zo groot ten opzichte van voor de coronacrisis, terwijl bij Jumbo de online omzet met ruim de helft is toegenomen.
Twee weken
De vraag is zo groot dat de levertijd razendsnel oploopt. Picnic heeft de regel ‘Voor tien uur ’s avonds besteld, morgen in huis’ noodgedwongen moeten opheffen. Bij Albert Heijn en Coop is de wachttijd inmiddels opgelopen van enkele dagen tot maar liefst twee weken.
Jumbo, Albert Heijn en Coop hebben inmiddels elk honderden nieuwe werknemers aangenomen. De meeste supermarkten geven aan blijvend op zoek te zijn naar nieuwe krachten. Picnic kondigt vanwege het versneld openen van een nieuw distributiecentrum bovendien aan nog eens drie- tot vijfhonderd mensen in dienst te nemen. “De meeste nieuwe krachten komen van een horeca-uitzendbureau,” zegt oprichter Michel Muller. “Zo helpen we elkaar een beetje.”
Loonsverhoging
Vakbond CNV pleit inmiddels voor een ‘coronabonus’ voor alle medewerkers van supermarkten. Extra werk betekent volgens haar meer druk voor de werknemers, dus hebben laatstgenoemden recht op meer waardering dan alleen een reep chocola of een cadeaubon.
“Werknemers moeten flexibel zijn en ze komen met andere mensen in contact,” legt CNV-bestuurder Jacqueline Twerda uit. “De omzetten van supermarkten zijn momenteel torenhoog, maar de werknemers zien daar niks van terug. In Frankrijk krijgen supermarktmedewerkers een bonus van 1000 euro en in de Verenigde Staten krijgen ze een loonsverhoging van twee dollar per uur. Waarom niet hier?”
Vakbond FNV richt haar pijlen niet op een bonus, maar op een structurele loonsverhoging. “Dit is het moment voor supermarkten om waardering te tonen,” benadrukt bestuurder Fatma Bugdayci. “Doen ze dat niet, dan hebben we iets voor bij de cao-onderhandelingen.”