Nederlandse werkgevers besteden nauwelijks aandacht aan diversiteit
woensdag 17 juni 2020
Diversiteit op de werkvloer. Het stimuleren ervan staat bij Nederlandse bedrijven nauwelijks op de agenda. De wens wordt wel uitgesproken om meer vrouwen of werknemers met een migratieachtergrond aan te nemen, maar in de meeste gevallen wordt daar niet naar gehandeld.
Dat blijkt uit een enquête van adviesbureau Berenschot, uitgeverij Performa en AFAS Software. Twee op de drie HR-medewerkers van de in totaal 2.000 respondenten zegt niet actief aan te sturen op diversiteit. Van bedrijven en organisaties die momenteel geen actief diversiteitsbeleid voeren, geeft meer dan een derde aan dat dit wel zou moeten.
De uitkomst verschilt per sector. In het openbaar bestuur geeft 44 procent van de respondenten aan actief de diversiteit op de werkvloer te stimuleren. terwijl dit in de industrie en maaksector slechts bij 15 procent van de ondervraagden het geval is.
Chef diversiteit
De uitkomst staat in schril contrast met het verscherpte diversiteitsbeleid door grote bedrijven in de Verenigde Staten ten gevolge van de vele antiracismeprotesten van de afgelopen weken. Zo kondigt Adidas aan dat minimaal 30 procent van het nog aan te trekken personeel mensen met een zwarte huidskleur of met een migratieachtergrond moeten zijn, terwijl Apple heeft beloofd meer zaken te gaan doen met zwarte ondernemers.