Solliciteren met emoji’s: salade, avocado of Spaanse peper?
dinsdag 21 juli 2020
Geen cv of motivatiebrief, maar het indienen van een waslijst aan emoji’s. Zo kunnen jongeren voortaan solliciteren bij restaurantketen Subway. “Het moet het solliciteren weer een stuk leuker maken.”
De restaurantketen probeert met de nieuwe wervingscampagne het sollicitatieproces een flinke verjongingskuur te geven. Het solliciteren met een motivatiebrief en cv zou namelijk voor jongeren te formeel zijn. Nu vrijwel iedereen over een telefoon met WhatsApp beschikt, gooit Subway het dus over een andere boeg.
“Het schrijven van een motivatiebrief wordt vaak lastig gevonden,” zegt franchise owner Reza Parvin. “En dat terwijl veel jongeren wel willen werken. Tegenwoordig gaat alles veel sneller dankzij moderne technieken. Daar wilden we op inspringen door medewerkers te werven via een nieuw kanaal: WhatsApp.”
Spaanse peper
Dat nieuwe solliciteren gaat aan de hand van emoji’s. Elk Subway-restaurant heeft een eigen 06-nummer waar werkzoekenden een zelfgemaakt broodje naartoe kunnen sturen. De ingrediënten worden ingevuld via emoji’s, die vervolgens worden gekoppeld aan bepaalde karaktereigenschappen. Een Spaanse peper staat voor pit, een ui voor gevoelig, een komkommer voor fris, een avocado voor fit en een visje voor gladjes. Kiest men voor een saladebowl, dan wordt hij of zij gezien als een ‘groentje’.
Broodje
Het sollicitatieproces is niet als grap als bedoeld, benadrukt Parvin. Hij benadrukt dat het opsommen van de emoji’s slechts de eerste ronde betreft. “Daarna neemt de manager van het restaurant waar je hebt gesolliciteerd contact op met de sollicitant voor een persoonlijk gesprek, zodat hij of zij de gekozen karaktereigenschappen kan toelichten. Gaat het goed, dan maak je binnenkort misschien je eerste échte broodje.”