Jongeren kritisch op corona-aanpak werkgever
donderdag 27 augustus 2020
De coronacrisis leidt bij veel bedrijven niet alleen tot een verlies aan banen, maar ook tot imagoverlies. Vooral jongeren zijn niet te spreken over de handelswijze van de werkgever.
Bijna een kwart (23 procent) van de werknemers onder de dertig jaar vindt dat zijn of haar werkgever meer zou moeten doen om het personeel te behouden, blijkt uit onderzoek van het platform ‘Wie zet jij op één’. Bij werknemers tussen de 30 en 39 jaar bedraagt dit percentage 17 procent, terwijl werknemers tussen de 50 en 59 jaar het minst kritisch zijn over zijn of haar werkgever (10 procent).
Werknemers kijken ook kritisch naar andere werkgevers. Ruim één op de drie werkende Nederlanders is van plan bedrijven links te laten liggen die zich tijdens de coronacrisis “amoreel gedragen”. De helft van de ondervraagden geeft aan meer producten of diensten te willen kopen van bedrijven die zich wél solidair opstellen en hun best doen om het personeelsbestand intact te houden.
Communicatie
De communicatie van bedrijven laat nog veel te wensen over. Eén op de vijf werknemers zegt anders te communiceren richting opdrachtgevers als men in de schoenen van de werkgever zou staan. Zo’n 27 procent van de ondervraagden plaatst daarnaast vraagtekens bij de communicatiewijze tussen werkgever en werknemer.
Optimisme
Toch kijken werknemers over het algemeen met vertrouwen naar de toekomst: maar liefst 92 procent van de ondervraagden heeft hoop dat zijn of haar werkgever blijft bestaan. De Zeeuwen zien met het meeste vertrouwen de toekomst tegemoet (100 procent), terwijl Limburgers het minst optimistisch zijn (88 procent).