Dit bedrijf is de grote winnaar van de coronacrisis
maandag 7 september 2020
De coronavirus kent veel verliezers. De gevolgen van de pandemie hebben voor veel sectoren en organisaties verkeerd uitgepakt, maar voor één partij bleken de maatregelen een schot in de roos: het bedrijf achter videobeldienst Zoom zag haar winst maar liefst verdrieëndertigvoudigen.
Thuiswerken is het afgelopen halfjaar het nieuwe normaal geworden, met als gevolg dat men voortaan op een andere manier met de leidinggevende en collega’s moet communiceren. Men schakelde over op bijvoorbeeld WhatsApp en Microsoft Teams, maar vooral op videobeldienst Zoom. Dat is het bedrijf Zoom Videocommunications niet onopgemerkt gebleven: de omzet was in het tweede kwartaal 4,5 keer zo hoog als in dezelfde periode van vorig jaar.
De omzet van Zoom steeg in de maanden mei tot en met juli van 148 miljoen dollar naar 663,5 miljoen dollar, omgerekend zo’n 550 miljoen euro. Een kwartaal eerder steeg de omzet nog met 169 procent. Zo’n 81 procent van de totale omzetgroei is afkomstig van nieuwe klanten.
Jaaromzet
De financiële cijfers overstijgen alle verwachtingen: de omzet en winst was respectievelijk drie en twee keer zo groot dan wat analisten hadden voorspeld. Zoom VideoCommunications heeft de verwachte jaaromzet inmiddels opgeschroefd van 1,8 miljard dollar naar bijna 2,4 miljard dollar.