‘Managers focussen zich te veel op fouten’
woensdag 9 september 2020
Fouten zijn menselijk. We maken ze allemaal. Toch rekent de ene baas je er veel harder op af dan een ander. De negatieve feedback heeft zo zijn gevolgen—voor jou als werknemer, maar ook voor je collega’s.
Ruim vier op de vijf managers wordt gekozen om de verkeerde redenen, beweert onderzoeksbureau Gallup. Een groot deel van de managers heeft weliswaar vakkennis, maar geen leiderschapskwaliteiten. Het ontbreekt hen aan flexibiliteit en persoonlijke aandacht—een gebrek dat zijn naslag heeft op het personeel én de sfeer op de werkvloer.
Managers die focussen op de sterke punten van werknemers zorgen volgens het onderzoeksbureau voor betere prestaties. Toch zijn dit soort managers eerder uitzondering dan regel. Een continue focus op de zwakke punten zorgt voor een negatieve werkomgeving, met als gevolg dat een deel van de motivatie en het geluk van de werknemers verloren gaat—zeker wanneer een manager bij iedere fout uit zijn slof schiet.
“Een leidinggevende moet zuurstof en energie geven,” zegt hoogleraar Lidewey van der Sluis aan de Nyenrode Business Universiteit. “Daar wordt hij of zij voor betaald. Het is niet zomaar een bijbaantje. Loop je als medewerker naar zuurstof te snakken, dan moet je dat laten weten. Wil je in het uiterste geval vertrekken, vertel dan ook de reden aan HR zodat je een opvolger niet met dezelfde situatie opzadelt.”
Build culture
Fouten maken is menselijk en dus zelden te voorkomen. Een focus op enkel de negatieve dingen en de fouten heeft daarom zelden het gewenste effect, zegt Van der Sluis. “Niemand is perfect. Wil je iemand kielhalen en negatief wegzetten, dan kan dat, maar het is beter om je als organisatie te realiseren dat fouten nooit met opzet worden gemaakt en juist leerzaam zijn. Zo bouw je aan een build culture. Stel je als manager dan ook de vraag: hoe kan ik iemand helpen zodat diegene het morgen wel lukt?”