Klantenservicemedewerkers zeer gewild in Zuid-Limburg
vrijdag 22 oktober 2021
Het aantal contactcentra in Zuid-Limburg neemt toe, dus ook de vraag naar medewerkers in de klantenservice. Met name meertalige medewerkers en internationale studenten zijn in trek. “De regio maakt het voor contactcentra heel aantrekkelijk.”
Nederlanders shoppen steeds meer online. Ruim driekwart van de Nederlanders die ouder zijn dan twaalf heeft dit jaar online aankopen gedaan. Dat is negen procent meer dan een jaar eerder, blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek.
Meer online aankopen betekent ook meer mogelijke klachten. Zo’n 56 procent van de eerder genoemde driekwart Nederlanders had het afgelopen jaar klachten over een aankoop. Om al dat klachtenverkeer op te vangen, worden er steeds meer contactcentra opgezet. Zuid-Limburg blijkt bij uitstek populair: de regio heeft vandaag de dag ruim 6.000 arbeidsplaatsen bij zo’n dertig contactcentra, waaronder die van Ziggo, Vodafone, Mercedes, Zara en DHL.
De regio is met name aantrekkelijk voor contactcentra vanwege haar ligging, zegt een woordvoerder van Customer Service Valley. “Het is een grensgebied, dus zijn er veel meertalige medewerkers en bovendien veel internationale studenten beschikbaar. Het wordt voor contactcentra ook steeds gebruikelijker om voor meerdere landen tegelijk te opereren. Er is bijvoorbeeld een contactcentrum van een grote kledingketen waar ze zo’n acht landen in Europa bedienen.”
Zachte g
Niet alleen de ligging, maar ook het Limburgse dialect zorgt ervoor dat contactcentra en dus klantenservicemedewerkers in Zuid-Limburg steeds meer in trek zijn. Zo wordt de ‘zachte g’ door veel klanten als zeer prettig ervaren.