‘Personeelstekort ProRail pas in 2023 opgelost’
maandag 8 november 2021
Het was afgelopen weekend weer raak: minder treinverkeer door onder meer een tekort aan verkeersleiders. Spoorwegbeheerder ProRail verwacht het personeelstekort pas in 2023 “zoveel mogelijk” te hebben opgelost. “Mensen op korte termijn inzetten lukt simpelweg niet altijd.”
PoRail kampt al langere tijd met een tekort aan verkeersleiders. Het gevolg is dat er iedere week, voornamelijk in het midden van Nederland, treinen noodgedwongen uit de dienstregeling worden geschrapt—met name in vakantieperiodes en in het weekend.
De spoorwegbeheerder zegt zeker zestig mensen nodig te hebben om de werkroosters weer vol te krijgen. Het aantal mensen in opleiding neemt momenteel weliswaar gestaag toe, maar zij zullen pas volgend jaar zomer inzetbaar zijn. ProRail verwacht dan ook dat de bezettingsproblemen nog zeker een jaar of twee zullen duren.
ProRail erkent op haar website dat de gevolgen van de onderbezetting steeds duidelijker merkbaar worden. “De werkdruk neemt toe. Dat merken we op verschillende posten. Het wringt.” Eerder liet een woordvoerder al weten dat de spoorwegbeheerder landelijk probeert “te scannen waar het nodig is om mensen op korte termijn in te zetten, maar dat lukt simpelweg niet altijd.”
Bonus
Om het personeelstekort enigszins op te vangen worden gepensioneerden en oud-medewerkers gevraagd hier en daar bij te springen als er gaten in het rooster vallen. Huidige treinverkeersleiders en decentrale verkeersleiders worden verzocht eerder terug te komen van vakantie, vrije dagen op te geven of soms even geen pauze te nemen. Als beloning ontvangen zij vanaf 1 december een compensatietoeslag ter waarde van 300,- euro. “Deze toeslag benadrukt onze dank voor hun werk”, schrijft ProRail, “maar we weten ook dat dit het probleem van onderbezetting en treinuitval niet oplost.” Die problemen verwacht de spoorwegbeheerder medio 2023 “zoveel mogelijk” te hebben opgelost.