‘Een op de drie schoonmakers slachtoffer van ongewenst gedrag’
vrijdag 3 december 2021
Discriminatie, pesten en intimidatie. Ongeveer een op de drie schoonmakers heeft hiermee te maken, beweren vakbond FNV en werkgeversorganisatie Schoonmakend Nederland op basis van eigen onderzoek. “Dit zijn schokkende uitkomsten.”
Slechts 33 meldingen van ongewenst gedrag kwamen over heel 2019 bij vertrouwenspersonen van de desbetreffende bedrijven terecht. Dat aantal is slechts het topje van de ijsberg, stellen FNV en Schoonmakend Nederland. Hun onderzoek toont aan dat veel meer schoonmakers vervelende ervaringen hebben, namelijk één op de drie, maar dat meldingen van bijvoorbeeld pesten, negeren en intimideren lang niet altijd worden opgepikt of bij de juiste persoon terechtkomen. Sterker nog, de enquête zou nog altijd een te rooskleurig beeld schetsen, omdat niet of slecht Nederlandse sprekende schoonmakers over het algemeen minder snel reageren.
“Het percentage is te hoog en onwenselijk”, zegt een woordvoerder van Schoonmakend Nederland. “Ik spreek veel schoonmakers, dus je weet dat het er is. Maar als het dan zwart-op-wit staat, schrik je er toch van”, zegt een woordvoerder van FNV. “Het zijn schokkende uitkomsten.”
Afstand
Het ongewenst gedrag zou met name afkomstig zijn van leidinggevenden, maar ook bij klanten op locatie, waar schoonmakers wel eens het gevoel hebben ‘slechts’ een schoonmaker te zijn. De afstand tussen werkgever en schoonmaker blijkt bovendien vaak aan de grote kant wegens grote cultuurverschillen of omdat laatstgenoemde vaak van werk wisselt — volgens de onderzoekers een van dé redenen van het lage aantal meldingen.