Cicero Zorggroep kijkt verder dan ‘het papiertje’
woensdag 28 april 2021
De cliënt staat centraal, maar de medewerker is cruciaal. Met die gedachte creëert Cicero Zorggroep een ideale werkomgeving waarin werknemers en vrijwilligers, ongeacht hun werkervaring of achtergrond, optimale mogelijkheden krijgen om de wensen van cliënten zoveel mogelijk in vervulling te laten gaan. “Hartelijkheid en vriendelijkheid zitten in ons DNA.”
Cicero Zorggroep is niet alleen een innovatieve organisatie op het gebied van thuiszorg, revalidatiezorg en intramurale zorg, maar ook een intensief opleider: zo’n 180 leerlingen—doorstromers én zij-instromers—doorlopen momenteel een traject van werken en leren waarin zij uiteindelijk worden opgeleid tot betrokken professionals. Komend najaar start een nieuw traject. De respons is enorm, zegt HR-manager Chantal van Esch. “Mensen met allerlei soorten achtergronden, van de horeca tot de administratie, melden zich voor het traject aan. Dat juichen we ook van harte toe. We kijken niet alleen naar iemands ‘papiertje’, maar veel meer naar diens competenties en potentie. Zo ontdek je veel sneller een mogelijke match. We kijken op individueel niveau wat we voor elkaar, in welke functie dan ook, kunnen betekenen.”
Ontwikkeling
Geïnteresseerden kunnen via een oriëntatiebaan ruiken en proeven aan het werkveld en mogen er cliënten ondersteunen bij bijvoorbeeld het eten en drinken. Daarna volgen ze een opleiding en krijgen zij een ondersteunende functie met tal van doorgroeimogelijkheden. “We zijn open minded voor de ambities van onze mensen en gaan continu de dialoog met hen aan om te zien hoe zij zich verder kunnen ontwikkelen”, vertelt Van Esch. “In dit kader bieden wij bijvoorbeeld traineeships binnen de verpleegkundige sfeer aan, maar ook daarbuiten, zoals in het operationeel management of locatiemanagement. Opleiding én ontwikkeling zijn zaken waar wij als organisatie heel actief in zijn.”
Gevoel
De grootste charme van werken bij Cicero Zorggroep blijft volgens Van Esch de cultuur. “We staan heel dicht bij de cliënten en bieden hen een hoog niveau van zorg en voorzieningen aan waar onze mensen ook zelf trots op zijn.” Astrid Mertens, manager communicatie & PR bij Cicero Zorggroep, noemt de cultuur een afgeleide van het systeem waarin de cliënt centraal staat en waarin medewerkers cruciaal zijn. “We hebben hen nodig om de cliënt zoveel mogelijk te kunnen geven wat hij of zij wil, dus geven we onze werknemers en vrijwilligers ook de tools om de wensen van de cliënt zoveel mogelijk te vervullen. Dat stimuleert elkaar. Hoe meer mogelijkheden er zijn, hoe prettiger het voor iedereen wordt.”
Van Esch raadt mensen met een hart voor de zorg aan om zich bij Cicero Zorggroep te oriënteren en een dagje mee te lopen. “Hartelijkheid en vriendelijkheid zitten in ons DNA. Dat merk je pas écht als je zelf de toewijding van onze teams en de waardering van onze cliënten ervaart. Het is een pure gevoelskwestie.”