Medewerker Limburgs crematorium ontslagen na verkeerde crematie
woensdag 14 april 2021
Een pijnlijke blunder bij het crematorium Yarden in Heerlen, waar een medewerker op staande voet is ontslagen na het cremeren van het tweede lichaam. Dat was niet zijn fout, meent de werknemer. Het crematorium denkt daar anders over.
De crematie van het verkeerde lichaam kwam begin dit jaar aan het licht toen een medewerkster de kist in de koeling zag liggen van de persoon—‘meneer X’—die eigenlijk die ochtend al gecremeerd had moeten worden. De kist van ‘meneer Y’ die eigenlijk in de koeling had moeten liggen, was nergens te vinden. “We hebben de kist van ‘meneer X’ geopend en de persoon vergeleken met de foto’s op het bidprentje en in de PowerPointpresentatie die we al van ‘meneer Y’ hadden”, zegt de medewerkster volgens diens advocaat. “Die kwamen niet met elkaar overeen.”
Zowel Yarden als de familie van de per ongeluk gecremeerde ‘meneer Y’ reageren geschokt. De adjunct-directeur van Yarden, Hans Leicher, erkent dat protocollen niet goed zijn nageleefd. “We hanteren juist zulke zware protocollen, omdat wij ons geen fout kunnen permitteren.” De protocollen schrijven voor dat het nummer en de naam van de overledene op de sticker van de kist overeen moeten komen met de formulieren voor aanvraag van crematie én verlof tot crematie. Een derde formulier moet bovendien door twee medewerkers worden ondertekend, terwijl er altijd twee medewerkers aanwezig moeten zijn wanneer de crematie plaatsvindt.
Coronacrisis
Bij dat laatste punt is het volgens de ontslagen medewerker fout gegaan. Slechts één medewerker was er bij de foutieve crematie van ‘meneer Y’ aanwezig. “Ik heb de crematie uitgevoerd op verzoek van een collega, die aangaf dat de papieren in de kast en de overledene in de koeling lagen.” De ontslagen medewerker geeft toe dat de formulieren en sticker overeenkwamen, maar geeft hiermee tegelijkertijd aan dat de fout dus ergens anders moet liggen.
De onderbezetting, volgens de ontslagen medewerker een gevolg van de coronacrisis, was iets dat volgens de man “vaker het geval” was en waar hij zijn werkgever ook op “heeft gewezen”. Yarden wil niets van deze verklaring weten. Het crematorium zegt dat de ovenist altijd zelf verantwoordelijk is voor de controles en dat de ex-werknemer verantwoordelijkheid moet nemen voor zijn fouten. “Hij heeft een bewust risico genomen door controles niet uit te voeren en als enige het controleformulier te ondertekenen”, aldus de advocaat van het crematorium.
Nachtmerrie
Yarden heeft besloten de 5.500,- euro aan premies die de overledene had betaald terug te geven aan diens familie. De afscheidsceremonie heeft uiteindelijk plaatsgevonden met de urn met het as van de al gecremeerde man in diens kist. “Onze ergste nachtmerrie is uitgekomen”, reageert de advocaat van Yarden. “Hoe erg is het voor de familie om te weten dat je dierbare al gecremeerd is? Dit draag je de rest van je leven mee.”