Een op de zes managers heeft oogje op werknemer
vrijdag 7 mei 2021
De werkplek is niet alleen een plek van werk, maar ook een van romantiek. Liefst een op de zes managers zegt wel eens een oogje te hebben gehad op iemand uit zijn of haar team, terwijl een op de tien managers zelfs een geheime relatie met een eigen medewerker is aangegaan.
Onderzoek van vakopleidingsinstituut ISBW toont dat werk en privé op de (virtuele) werkvloer niet altijd van elkaar gescheiden zijn, zowel binnen als buiten kantooruren. Zo zegt een derde van de ruim 500 ondervraagde managers wel eens buiten werktijd met teamleden over privézaken te appen, terwijl een op de drie managers aangeeft buiten werktijd met een teamlid om te gaan. Dat hoeft lang niet altijd op romantiek vlak te zijn: 57 procent van de managers geeft immers aan prima bevriend te kunnen zijn met zijn of haar werknemers.
“Managers en medewerkers delen veel met elkaar: successen bij het halen van een deadline of het binnenslepen van een opdracht, maar ook stress als dingen niet naar behoren verlopen. Zo leer je elkaar goed kennen”, vertelt Rob Rijbroek, directeur van ISBW. Hij benadrukt dat het belangrijk is voor managers om aandacht te schenken aan “de privésituatie van medewerkers en diens mentale gezondheid”.
Toch geven sommige managers een werknemer soms iets té veel aandacht: 16 procent van de respondenten heeft weleens een oogje gehad op iemand uit zijn of haar team. Zo’n 9 procent van de managers erkent zelfs een geheime relatie te hebben gehad met een medewerker.
Social media
Het onderzoek van ISBW toont dat managers ook online steeds hechter met hun medewerkers verbonden zijn: 71 procent van de ondervraagden is via minstens één social mediaplatform verbonden met zijn of haar medewerkers. LinkedIn blijkt met 42 procent het meest populair, gevolgd door Facebook (37 procent) en Instagram (18 procent).