Sneller aan het werk sinds corona
woensdag 26 mei 2021
Video-solliciteren valt in de smaak. Sterker nog, de gemiddelde tijd dat vacatures online staan is sinds de intrede van het nieuwe wervingsproces met 15 dagen gedaald ten opzichte van vóór de coronacrisis, blijkt uit onderzoek van softwarebedrijf Jobdigger.
Vacatures staan tegenwoordig gemiddeld 47 dagen online, een daling van 15 dagen ten opzichte van vóór de coronacrisis. Ook bij uitzend- en werving & selectiebureaus is er sprake van een kortere doorlooptijd (29 dagen ten opzichte van 34 dagen). Het effect lijkt primair te zijn veroorzaakt door de invoering van online video-sollicitaties, die zowel voor werkgever als werkzoekende eenvoudiger én sneller te plannen zijn.
De doorlooptijd is ten opzichte van het eerste kwartaal van 2018 het sterkst gedaald (51 procent) bij de beroepsgroep ‘dienstverlenend personeel en verkopers’, blijkt uit een analyse van miljoenen geplaatste vacatures door Jobdigger. De afgenomen doorlooptijd bij de beroepsgroepen ‘bedieningspersoneel van machines en installaties, assembleurs’ en ‘elementaire beroepen’ volgt met respectievelijk 44 procent en 36 procent op gepaste afstand. De doorlooptijd is de afgelopen twee jaar alleen bij ambachtslieden gestegen, vermoedelijk omdat solliciteren op afstand bij het gros van deze beroepen minder vanzelfsprekend is.
Vacatures
De gemiddelde doorlooptijd is bij werkgevers sterker gedaald dan bij uitzend- en werving & selectiebureaus. Toch blijven vacatures bij de bureaus veel korter online staan, gemiddeld 29 dagen ten opzichte van 47 dagen bij de werkgever zelf.
Ben jij benieuwd naar de nieuwste vacatures? Klik hier.