Fietsen naar het werk steeds populairder, maar laatste zetje blijft uit
woensdag 15 september 2021
Niet met de auto of bus, maar ‘gewoon’ met de fiets naar het werk. Nederlandse werknemers doen het steeds vaker. Toch wordt de fiets als vervoermiddel naar het werk zelden door werkgevers gepromoot.
Vrijwel de helt van de werknemers (49 procent) gaat vandaag de dag op de fiets naar zijn of haar werk—een stijging van drie procent ten opzichte van een jaar eerder, blijkt uit onderzoek van leasemaatschappij ADL Automotive. Met name 45-plussers en medewerkers in de zorg en het onderwijs reizen steeds vaker met de fiets. Respondenten noemen het fietsen gezond, goedkoop en in sommige gevallen ook een snellere manier van reizen dan bijvoorbeeld rijden met de auto of bus.
Limburg scoort op het gebied van het aantal fietsende werknemers nipt onder het gemiddelde: 47 procent. Utrecht voert de ranglijst met 60 procent aan, terwijl medewerkers in Drenthe het minst vaak met de fiets naar het werk gaan (35 procent). Zo’n 59 procent van de Limburgse werknemers is in het bezit van een stadsfiets (landelijk: 69 procent), terwijl 29 procent met regelmaat op een e-bike rijdt (landelijk: 26 procent).
Afstand
Een groot deel van de niet-fietsende respondenten geeft aan de afstand naar het werk te ver te vinden (85 procent). Het onderzoek concludeert dat er op dit gebied nog veel winst te behalen valt, zeker omdat driekwart van werkend Nederland binnen een straal van twintig kilometer binnen zijn of haar werk woont—een afstand die met bijvoorbeeld een e-bike relatief eenvoudig is te overbruggen.
Stimulans
Ongeveer twee op de drie respondenten (64 procent) geeft aan dat het aanbieden van een fiets van de zaak voldoende zou zijn om hen het laatste zetje in de rug te geven om tóch eventueel met de fiets naar het werk te gaan. Dat laatste zetje blijft in de meeste gevallen echter uit: slechts één op de vier werkgevers promoot de fiets als vervoermiddel.