Weinig nieuw personeel, dus minder conflicten met ‘oud’ personeel
woensdag 19 januari 2022
Nieuw personeel is de laatste tijd moeilijk te vinden, dus gaan werkgevers steeds zuiniger om met hun huidige medewerkers. Het aantal arbeidsconflicten is hierdoor met 19 procent afgenomen, blijkt uit onderzoek van Interpolis.
De daling van het aantal conflicten op de (virtuele) werkvloer gaat samen met een soortgelijke trend bij het aantal ontslagzaken, dat in vergelijking met een jaar eerder met een kwart is afgenomen. Ondernemers liggen dus sinds het uitbreken van de coronacrisis minder overhoop met hun medewerkers, terwijl ze hen ook relatief minder vaak de laan uitsturen.
Reden hiervoor is de krappe arbeidsmarkt: vrijwel iedere sector kampt nog altijd met een groot personeelstekort. Vooral de techniek, zorg en IT — sectoren die vóór de coronacrisis al met personeelsproblemen worstelden — hebben grote moeite met het vinden van nieuwe medewerkers. Ruim een derde van de ondernemers verwacht dan ook dat de zoektocht naar nieuw personeel nog zeker vijf jaar een forse uitdaging zal zijn.
Balans
Een meerderheid van de mkb-ondernemers (60 procent) zegt zich zorgen te maken over het behouden van medewerkers. Twee op de drie ondernemers geven aan meer aandacht te besteden aan het verbeteren van de werk-privébalans in een poging werknemers zoveel mogelijk tevreden te houden, en dus uit handen van een mogelijke kaper op de kust. “De zorgen komen overeen met het aantal arbeidsconflicten dat wij in onze data terugzien”, vertelt René Voets, directeur Bedrijven van Interpolis. “Bij een tekort aan personeel zal een werkgever eerder in gesprek gaan met werknemers om te luisteren naar de wensen en behoeften die bij hen leven, waarmee conflicten op de werkvloer (kunnen) worden voorkomen.”
Verzuim
Het aantal conflicten neemt dus door het personeelstekort af, maar het ziekteverzuim op de werkvloer neemt er nog altijd door toe. Bijna de helft van werkgevers maakt zich ook dan grote zorgen over het gezond houden van personeel, vertelt Voets. “Bespreek met werknemers hoe zij het liefst hun werktijden indelen, wanneer ze ruimte willen om te kunnen sporten, of hoe je als werkgever kunt omgaan met het zorgen voor een goede thuiswerkplek.”