‘Grote groep werknemers schaadt ex-werkgever via oude gebruikersaccounts’
woensdag 23 februari 2022
Ruim acht op de tien medewerkers kunnen nog altijd inloggen op gebruikersaccounts bij een voormalige werkgever, blijkt uit onderzoek van wachtwoord- en authenticatiespecialist Beyond Identity. Ruim de helft van deze groep werknemers heeft de toegang zelfs gebruikt om de voormalige baas schade te berokkenen.
Beyond Identity, aanbieder van phishing-bestendige multi-factor authenticatie, ondervroeg ruim duizend werknemers en bedrijfsleiders over de toegang van gebruikersaccounts ná een dienstverband. De grootste conclusie: de toegang wordt zelden opgeheven. Liefst 83 procent van de medewerkers zegt namelijk nog altijd te kunnen inloggen op een gebruikersaccount bij hun ex-werkgever.
Het behoud van toegang door een ex-werknemer kan voor de online veiligheid van een organisatie veel risico’s met zich meebrengen. Sterker nog, meer dan de helft (53 procent) van de groep ex-werknemers die nog toegang hebben tot gebruikersaccounts zegt deze toegang ook te gebruiken met het doel hun voormalige werkgever schade te berokkenen. Liefst 74 procent van de ondervraagde managers en directieleden geeft ook aan dat hun onderneming negatieve gevolgen heeft ondervonden van een ex-werknemer die via zijn of haar nog bestaande account de beveiliging had geschonden.
Diefstal
De meest voorkomende logins op oude accounts hielden verband met aanmeldingen op social media (36 procent), het inzien van zakelijke e-mails (32 procent) en diefstal van bestanden en documenten (31 procent). Daarnaast heeft ruim een kwart van de ex-werknemers na hun dienstverband nog ingelogd in het content management system van de homepage van hun voormalige werkgever.