‘Een op de drie fietsbezorgers krijgt ongeluk tijdens werk’
woensdag 20 april 2022
Het bestellen van boodschappen of avondeten was nog nooit zo makkelijk: één telefoontje of een paar klikken via de app en de bestelling is al onderweg. Toch is zo’n bestelling voor fietsbezorgers zelf lang niet altijd even makkelijk, blijkt uit onderzoek van jongerenorganisatie TeamAlert.
Het bezorgen van boodschappen of een warme maaltijd gaat voor fietsbezorgers niet zonder slag of stoot: liefst een op de drie bezorgers heeft namelijk al een fietsongeluk meegemaakt, variërend van een valpartij tot een aanrijding. Opvallend, aangezien tachtig procent van de medewerkers maximaal maar een halfjaar actief is. Dat een derde in die korte periode desalniettemin een ongeluk meemaakt, noemt TeamAlert dan ook “zorgelijk”.
Toch ligt de oorzaak van deze ongelukken vaak bij de bezorgers zelf. Bijna driekwart (71 procent) geeft aan tijdens het werk met de mobiel in de hand te rijden, terwijl een grote groep bezorgers ook regelmatig op stoep (81 procent), door rood (64 procent) of aan de verkeerde kant van de weg (59 procent) fietst. “Bezorgers denken vaak dat ze goed kunnen rijden, maar veel van dit soort jongeren — vaak mannen — overzien de risico’s niet”, zegt een woordvoerder van TeamAlert.
Snelheid
Enkele fietsbezorgers leggen tegenover EenVandaag de schuld van het roekeloze rijgedrag deels bij hun werkgevers. De snelheid van de bezorging zou namelijk belangrijker zijn dan de veiligheid van de bezorgers. “Mijn collega’s ervoeren veel druk om binnen die beloofde tien minuten te bezorgen, waardoor ze steeds roekelozer gaan rijden”, laat een fietsbezorgster weten. De verkeersveiligheid zou verder in het gedrang komen doordat het flitsbezorgen met name voor buitenlandse studenten een aantrekkelijke baan is. “Ik heb meegemaakt dat een buitenlands meisje op haar eerste dag was gevallen omdat ze helemaal niet kon fietsen. Dan werd gezegd dat ze de volgende keer na een val gewoon moest doorfietsen,” aldus de bezorgster.
Training
Flitsbezorgdiensten laten weten dat nieuwe werknemers een veiligheidstraining wordt aangeboden, maar volgens TeamAlert is één training niet genoeg. “Verkeersveiligheid moet je niet eenmalig kort aanstippen. Daar moet je constant op terugkomen”, benadrukt de woordvoerder van TeamAlert, “ook in de contactmomenten die er zijn tussen de werkgever en de bezorger”.