Met succes solliciteren? De brief is de basis!
dinsdag 19 april 2022
In tijden dat potentiële werkgevers alles over ons online kunnen vinden, worden we steeds slordiger als het gaat om solliciteren. Zeker in een markt waar de vraag naar goede werknemers groot is, is de neiging om slordiger om te gaan met dit formele stukje van een sollicitatieproces groot.
Toch blijft de oude vertrouwde sollicitatie- of motivatiebrief onmisbaar in het sollicitatieproces. Waarom een sterke brief onmisbaar is? Wij leggen het uit.
Het belang van een eerste indruk
Het zijn van die grappige feitjes die je af en toe voorbij hoort komen; De eerste indruk van iemand maken we binnen vijf seconden. Wanneer je solliciteert heb je deze kans natuurlijk bij het binnenkomen tijdens het gesprek, maar zover moet het eerst wel komen. Dus je allereerste indruk is eigenlijk via je sollicitatiebrief! Grijp deze kans daarom met beide handen aan.
Een eerste indruk maken is vaak spannend, het voordeel van een brief is dat je het niet alleen hoeft te doen. Schrijf eerst zelf je brief en laat hem dan door minstens twee personen lezen. Focus hierbij niet alleen op de spellingsfouten maar vraag als eerste; Klopt het profiel bij hoe je mij kent? Je kunt je namelijk wel anders voordoen dan dat je bent, maar dat is zonde van de tijd en energie. Vroeg of laat zul je dan door de mand vallen, niet fijn voor jou en uiteraard ook niet fijn voor de werkgever.
Je eerste prestatie
Naast dat de brief een algemene indruk geeft van jou als persoon, is het ook de eerste vuurproef qua prestaties. Een sterke motivatie- of sollicitatiebrief is zowel qua inhoud, opbouw als spelling ijzersterk. En dit zonder dat je van het ene naar het andere cliché hobbelt. Een pittige uitdaging, maar wel ééntje waarmee je meteen jouw kwaliteiten kunt laten zien.
Een beetje externe hulp en input hierbij is prima, dat doet namelijk iedereen. Maar probeer het wel echt jouw brief te laten zijn, dit is ook fijn wanneer je voor een gesprek wordt uitgenodigd. Dan weet je precies waar de interviewer aan refereert en waarom iets in je brief vermeld staat. Probeer de brief persoonlijk, maar tegelijk zakelijk te laten ogen. Moderne schrijftactieken zoals storytelling kunnen hier een verrassende en leuke manier voor zijn.
Spot de trend
Na tien jaar begeef jij je eindelijk weer op de arbeidsmarkt? Verdiep je dan in het solliciteren van vandaag de dag. Ook deze wereld is aan trends onderhevig. Ook hier geldt het welbekende; Beter goed gejat, dan slecht bedacht. Schroom daarom ook niet om goed te zoeken, en een brief die jou inspireert als voorbeeld te nemen.
Wanneer jij laat blijken dat je de laatste trends op het gebied van sollicitatiebrieven hebt gevolgd, laat je zien dat je openstaat voor ontwikkelingen en hierin meegaat. Een truc die hier ook aan bijdraagt is door bewust woorden te gebruiken en andere woorden juist níet te gebruiken. Er zijn mooie lijstjes van jeukwoorden die je beter niet in sollicitatiebrieven kunt gebruiken.
Probeer daarnaast ook clichés te voorkomen, hiermee kun je aantonen dat je een creatieve geest bezit.
Bespaar je de moeite
Wanneer jij echt een goede brief samenstelt die past bij jou als persoon en je ambitie, dan kan dit je moeite en tijd in de toekomst besparen. Hiermee bedoelen we ook wanneer je níet door de selectie komt. Dan pas jij waarschijnlijk niet bij de baan of het bedrijf.
Het scheelt weer voorbereiding, reistijd en een teleurstelling na een gesprek. En wellicht ook nog een hoop zenuwen vóóraf.
Kortom, nogal wat eisen die gesteld worden aan een motivatie- of sollicitatiebrief. Onthoud vooral één ding; Het belang van een goede brief werkt twee kanten op. De werkgever krijgt een goede eerste indruk van jou, en jij kan jezelf neerzetten zoals je echt bent. Wanneer je dit zo correct en goed mogelijk doet, kom je in een later stadium van beide kanten niet bedrogen uit!