Festivals worstelen met personeels- en leveranciersproblemen
maandag 30 mei 2022
Het festivalseizoen is na twee coronajaren weer in volle gang, maar met minder personeel dan gebruikelijk. Sterker nog, de personeelsproblemen zijn zo groot dat ze mogelijk niet aan de festivalbezoeker voorbij zullen gaan. “Ik maak me ernstig zorgen over deze zomer.”
De evenementensector telt momenteel honderden openstaande vacatures: van beveiligers en podiumopbouwers tot technici en horecapersoneel. Dit terwijl de concert- en festivalagenda, mede als een gevolg van de stilte van de afgelopen twee coronajaren en de bijbehorende lockdowns, rijker gevuld is dan ooit: in maart was het programma 55 procent voller ten opzichte van die in maart 2019, terwijl die van april zelfs 144 procent voller was in vergelijking met die van drie jaar eerder.
Met name festivalorganisatoren merken dat sommige werkgroepen binnen hun sector een functie elders zijn gaan uitoefenen, terwijl er aan de onderkant weinig aanwas bijkomt. Vooral de aanwas van (vers opgeleide) technici en beveiligers is momenteel schaars; enerzijds omdat er de afgelopen twee jaar weinig kon worden geoefend bij optredens of programmeringen, anderzijds omdat met name in de beveiliging veel deeltijders werken die niet zomaar extra uren kunnen draaien.
Bokkensprongen
Niet alleen qua werknemers, maar ook op het gebied van leveranciers worstelen festivals met complicaties. “Het grote probleem deze zomer zijn trucks”, zegt John Mulder, CEO van concert- en festivalorganisator MOJO. “Er zijn acts die spullen moeten thuislaten omdat ze niet aan het aantal trucks kunnen komen. Headliners komen dus waarschijnlijk met minder vrachtwagens in plaats van de gebruikelijke zestien, omdat al die truckingbedrijven op nog maar 30 à 40 procent van hun personeel draaien en de afgelopen tijd een hoop vrachtwagens hebben verkocht.” Mulder merkt dat acts “allerlei gekke bokkensprongen” moeten maken om spullen op de juiste plek te krijgen. “Daar maak ik me ernstig zorgen over.”
Voorbereidingen
Pinkpop-festivalmanager Niek Murray verwacht dat bezoekers van het festival geen hinder zullen ondervinden van de personeels- en leveranciersproblemen — met name omdat de voorbereidingen voor het festival al ruim van tevoren zijn getroffen. “Drie weken geleden zijn we al begonnen met de opbouw terwijl we normaliter pas komende week van start zouden gaan. De roze tent is nu al op het terrein opgebouwd omdat het anders niet in de planning zou uitkomen. Als we niet zo’n goede relatie hadden gehad met het terrein, weet ik niet of we het allemaal gered zouden hebben, maar we hebben niet drastisch dingen te hoeven wijzigen.”