Groot personeelstekort NS, dit zijn de gevolgen
vrijdag 13 mei 2022
De krapte op de arbeidsmarkt gaat niet aan de treinreiziger voorbij. Het personeelstekort bij de NS is namelijk zo groot dat de dienstregeling voor komende zomer nu al op de schop wordt gegooid. “De vooruitzichten zijn niet rooskleurig.”
Machinisten, (hoofd)conducteurs, monteurs, IT’ers en ander personeel dat nodig is om treinen te laten rijden — de NS zoekt ze, maar kan ze moeilijk vinden. Zo’n 1.100 vacatures, inclusief die voor winkelmedewerkers en serviceverlening op de treinstations, staan er momenteel bij de spoorwegmaatschappij open.
Tegelijkertijd is er relatief weinig interesse in de opleidingen tot machinist of hoofdconducteur: 850 mensen hebben het afgelopen jaar een dergelijke opleiding afgerond, terwijl er voor meer dan duizend mensen plek was. De NS was naar eigen zeggen voorbereid op uitstroom van personeel door bijvoorbeeld pensioen, maar niet op het hoog ziekteverzuim in de nasleep van corona en de langdurende en hoge krapte op de arbeidsmarkt, waardoor het aantal medewerkers momenteel op iets meer dan 20.000 mensen blijft steken.
Verkort
Dat aantal is niet genoeg om komende zomer een volledige dienstregeling te rijden. Op het traject tussen Nijmegen en Rotterdam rijdt vanaf maandag 13 juni niet de gebruikelijke zes intercity’s in beide richtingen per uur, maar vier. Ook zullen sommige treinen op meerdere trajecten korter zijn dan normaal, omdat er voor kortere treinen minder conducteurs nodig zijn.
Vooruitzicht
Het is nog onduidelijk of de huidige maatregelen een impact zullen hebben op het Limburgse treinverkeer, maar een woordvoerder van de NS sluit niet uit dat dit bij mogelijke toekomstige maatregelen wel het geval zal zijn. “De vooruitzichten zijn niet rooskleurig. Door een extra beroep te doen op onze collega’s konden we de impact de afgelopen maanden voor reizigers voorkomen, maar deze zomer worden we belemmerd in de beoogde groei en moeten we mogelijk meer maatregelen nemen.”