Agressieve klanten zorgen voor uitstroom apotheekpersoneel
vrijdag 29 juli 2022
Twee op de vijf apothekersassistenten krijgt wekelijks te maken met verbale en fysieke agressie van patiënten. Het gevolg is een enorme uitstroom aan jonge werknemers, blijkt uit een peiling van apothekersorganisatie KNMP in opdracht van de NOS. “Dit is een landelijk en zorgelijk probleem.”
Hoogopgelopen emoties aan de balie is voor apothekersassistenten tegenwoordig meer regel dan uitzondering: bijna driekwart krijgt dagelijks te maken met een gefrustreerde klant, terwijl ruim veertig procent wekelijks in contact met verbale en fysieke agressie van patiënten. Slechts 12 procent van de 850 apothekers zegt hier nauwelijks last van te hebben.
De agressie komt volgens KNMP voor een groot deel door een tekort aan geneesmiddelen. Afgelopen jaar bedroeg dit tekort namelijk 1007. Zorgverzekeraars vergoeden weliswaar in de meeste gevallen het goedkoopste alternatief, maar het zijn de apothekersassistenten die de wind van voren krijgen zodra ze het slechte nieuws aan de klant moeten brengen. Dit speelt volgens de KNMP “bij elke apotheek” en is daarom “een landelijk en zorgelijk probleem”. Zo’n 60 procent van de inmiddels gestopte werknemers kaart de agressie zelfs als hoofdreden aan om het werk bij de apotheek achter zich te laten.
Druk
Het tekort aan medicijnen leidt bovendien tot een verhoogde werkdruk voor de assistenten, die steeds meer tijd spenderen aan het verklaren van de oorzaak van de medicijntekorten of het zoeken naar een vervangend medicijn dat door de verzekeraar wordt vergoed dan het verlenen van daadwerkelijke zorg. De gemiddelde apotheker is tegenwoordig 17 uur per week bezig om dergelijke tekorten op te lossen en af te handelen, concludeert ABN Amro.
Trend
De problemen rondom de medicijntekorten spelen al jaren. Eenzelfde onderzoek van KNMP uit 2016 toonde aan dat driekwart van de apothekersassistenten toen al wekelijks te maken had met woedende klanten. Destijds was er sprake van een tekort van ‘slechts’ 750 geneesmiddelen. Daarnaast gaf een kwart van de medewerkers aan nooit voor dit vak te hebben gekozen als men vooraf van deze agressie had geweten.