Torenhoge benzineprijzen, maar vaak geen maximale kilometervergoeding
vrijdag 1 juli 2022
Slechts één op de drie werknemers die met de auto naar het werk gaat, mag rekenen op een maximale kilometervergoeding van zijn of haar werkgever, meldt vakbond FNV na een rondgang onder de leden. Opvallend, omdat twee op de drie werkgevers eerder juist aangaf de kilometervergoeding indien fiscaal mogelijk te willen verhogen.
Het is een doorn in het oog voor menig automobilist: de huidige benzineprijs die schommelt rond de 2,50 euro per liter. Rijd je van en naar het werk, dan staat daar momenteel nog de gebruikelijke kilometervergoeding van 0,19 euro per kilometer tegenover. Deze vergoeding neemt volgend jaar weliswaar toe naar 0,21 euro, maar ook met dit bedrag zouden bijna negen op de tien werkenden moet toeleggen op de reiskosten, beweert vakbond FNV.
Sterker nog, slechts één op de drie werknemers zou op dit moment de ‘magere’ vergoeding van 0,19 euro per gereden kilometer ontvangen, concludeert FNV na eigen onderzoek. De uitkomst is opvallend te noemen omdat werkgeversorganisatie AWVN onlangs na onderzoek concludeerde dat twee op de drie werkgevers juist bereid is de kilometervergoeding te verhogen mits de fiscale regels dit mogelijk maken. De overige werkgevers zouden dit niet willen doen wegens de bedrijfseconomische situatie of vanwege bijvoorbeeld het feit dat de meeste werknemers dichtbij wonen of met een tankpas in een bedrijfsauto rijden.
Mobiliteitsregeling
Bijna de helft van de werkgevers heeft wel al de mobiliteitsregeling aangepast of zegt dit te overwegen. De voornaamste reden hiervoor is de wens om een goede werkgever te zijn (72 procent), gevolgd door de wens om te voorkomen dat werknemers financieel in de knel komen (54 procent), om werknemers voor de organisatie te behouden (51 procent) en om werknemers te stimuleren zoveel mogelijk naar hun fysieke werkplek te komen (32 procent).