Callcenters moeten vrezen voor lege helpdesks
maandag 26 september 2022
De cao-onderhandelingen in de callcentersector lopen uitermate stroef, dus gaat vakbond FNV over tot het voorschotelen van een voorlopig ultimatum. Gaan werkgevers hier niet op in, dan volgen mogelijk stakingsacties.
“De belichaming van scheefgroei in Nederland”, noemt FNV de callcentersector. De ongeveer 45.000 medewerkers zouden volgens de vakbond al jaren onderbetaald worden, terwijl de omzet van de bedrijven recordhoogtes zouden bereiken. Werknemers komen in financiële problemen, daar waar werkgevers bakken met geld verdienen.
De vakbond zet daarom hoog in aan de onderhandelingstafel voor een nieuw CAO: het minimumloon moet omhoog naar 14 euro, terwijl werknemers ook een betere pensioenregeling en een hogere thuiswerkvergoeding moeten krijgen, zo’n 3 euro per dag. Daarnaast mikt FNV op een dagelijkse energietoeslag van 2 euro en een jaarlijkse uitkering van 1.200 euro.
Het ligt niet in de lijn der verwachting dat de eis zomaar door de callcenters wordt ingewilligd. De onderhandelingen lopen namelijk uitermate stroef. Sterker nog, ze liggen al maanden stil sinds werkgevers een eindbod presenteerden met daarin een volgens de vakbond minimale loonstijging. FNV eist nu met het voorlopige ultimatum een nieuw bod. Komt die er niet, dan volgt er een definitief ultimatum en mogelijk stakingsacties.
Onrustige herfst
De stakingen zouden onderdeel moeten worden van een rumoerige periode die eerder door de vakbond al werd aangekondigd. De succesvol verlopen stakingen op het spoor van eind augustus en begin september hebben de FNV namelijk nieuw elan gegeven. “Het is zonneklaar dat staken loont”, zei bestuurder Tuur Elzinga destijds. “Heel Nederland heeft dit kunnen zien, dus dit kan heel goed het begin zijn van een onrustige herfst met meer acties en een loongolf die hard nodig is.”