Personeel Mercedes-Benz (Maastricht) in opstand tegen ontslag
maandag 27 maart 2023
Het Mercedes-Benz Customer Assistance Center in Maastricht zet het mes in het personeelsbestand, maar daar leggen de medewerkers zich niet bij neer. Vakbond FNV zegt dat er acties zullen plaatsvinden. “We zijn alles behalve overtuigd geraakt van nut en noodzaak om de banen te schrappen.”
Vorige maand kondigde Mercedes-Benz aan het Europese callcenter te verplaatsen van Maastricht naar Griekenland. De verhuizing, volgens Mercedes-Benz noodzakelijk wegens de krapte op de Nederlandse arbeidsmarkt, betekent het grootste massaontslag bij een callcenter op Nederlandse bodem ooit: bijna vierhonderd medewerkers kunnen op zoek naar een functie elders. Het merendeel betreft medewerkers in vaste dienst, maar ook ongeveer 140 medewerkers met een tijdelijk contract zullen hun werkplek moeten verlaten.
Het Europese callcenter telt op dit moment nog 1.300 medewerkers uit veertig verschillende landen. Een deel van het personeel heeft tijdens een ledenraadpleging unaniem aangegeven tot actie over te gaan. “We zijn alles behalve overtuigd geraakt van nut en noodzaak om de banen in Maastricht te schrappen. Het werk is er nog steeds en dreigt ook niet te verdwijnen”, zegt Elly Heemskerk, bestuurder van FNV Callcenters, tegenover 1limburg. Dat het callcenter moet verhuizen wegens krapte op de arbeidsmarkt, is volgens haar pure onzin, onder meer omdat het bedrijf het afgelopen jaar 15 miljard euro winst heeft gemaakt en er dus “geen reden” zou zijn om in het personeelsbestand te snijden.
Schoffering
Een aanbod van Mercedes-Benz voor een transitievergoeding van 1,7 procent bij baanverlies is tijdens de ledenraadpleging unaniem afgewezen. Het sociale plan zou “een trap na” en een “schoffering” zijn, mede omdat 55-plussers niet worden gecompenseerd voor het pensioengat dat voor hen na ontslag dreigt te ontstaan. Vervolgens is tijdens de raadpleging besloten om tot actie over te gaan. De aard en de datum van de acties worden later door FNV bekendgemaakt.