Eerst afval opruimen, dan borrelen: groene arbeidsvoorwaarden steeds populairder
maandag 3 juli 2023
De helft van de werkgevers heeft de cao-afspraken de afgelopen jaren ‘vergroend’, blijkt uit onderzoek van werkgeversvereniging AWVN. Een nog groter deel zegt hiermee aan de slag te willen. Toch staan belastingregels verduurzaming van de arbeidsvoorwaarden nog regelmatig in de weg.
Groene arbeidsvoorwaarden zijn de laatste jaren in opkomst. Werknemers hebben bijvoorbeeld steeds vaker de optie tot een elektrische auto of fiets van het werk, terwijl een groeiend aantal bedrijven hun werknemers bijvoorbeeld een bedrag geeft voor de aanschaf van zonnepanelen of isolatiemateriaal. In totaal zegt zo'n 85 procent van de leden van AWVN het invoeren van groene arbeidsvoorwaarden te overwegen. Bijna de helft geeft aan al concrete onderdelen van de cao-afspraken milieuvriendelijk te hebben gemaakt.
De variatie in groene arbeidsvoorwaarden wordt bovendien steeds groter. Zo beloont KPN sinds kort werknemers die per fiets naar het werk komen met een netto kilometervergoeding van 40 cent per gereden kilometer, bedoeld om werknemers te motiveren de auto wat vaker te laten staan. Andere ideeën die mogelijk in de toekomst door werkgevers in de praktijk worden gebracht zijn het vergoeden van reparatiekosten voor elektronica, het aantrekkelijker maken van vegetarisch eten en het organiseren van maatschappelijk bewuste teamuitjes waarbij er bijvoorbeeld eerst zwerfafval wordt opgeruimd en achtereenvolgens wordt geborreld.
Fiscaal onaantrekkelijk
Toch staan belastingregels verduurzaming van de arbeidsvoorwaarden nog vaak in de weg. Werkgevers zeggen bijvoorbeeld dat het fiscaal “zeer onaantrekkelijk” is om werknemers toe te staan het gebruik van ov, de fiets of een deelauto te combineren. “Wil iemand twee dagen met de auto en twee dagen met het ov naar het kantoor komen, dan is een ov-abonnement qua kosten al niet meer interessant”, aldus een woordvoerder van AWVN.
De werkgeversorganisatie is van mening dat er gerichte belastingvrijstellingen nodig zijn om werknemers en werkgevers meer duurzame keuzes te geven en hoge kosten te voorkomen. Vakbond CNV noemt op haar beurt de onaantrekkelijkheid van het openbaar vervoer een groot probleem voor de verduurzaming van het woon-werkverkeer. De bezuinigingen op vervoerslijnen buiten de steden is volgens de vakbond dan ook een doorn in het oog, omdat de politiek er “alles aan zou moeten doen om het ov te stimuleren.”